SPOR FOTOĞRAFÇILIĞI

Beş muhteşem spor çekiminin hikayeleri

Spor fotoğrafçılığınızı bir adım öteye mi taşımak istiyorsunuz? Beş spor profesyoneli, bu beş dikkat çekici fotoğrafı çekmek için yaptıkları hazırlıkların, kullandıkları kitlerin ve ayarların yanı sıra fotoğraflardaki efektleri kendi fotoğraflarınızda denemeniz için ipuçları ve tavsiyeler paylaşıyor.
A grey figure's head and shoulders shrouded in dust particles and set against a black background.

Hızlı aksiyon çekimlerinin yarattığı baskı bazen spor fotoğrafçılarının dikkatini dağıtarak muhteşem bir anı, gerçekten dikkat çekici olan ve diğerlerinden ayrılan o fotoğrafı çekmelerine engel olabilir. Ancak buradaki örnekler; doğru ayarlar, yüksek baskı altında iyi performans gösteren bir kit ve biraz yaratıcılık ile çarpıcı ve alışılmadık çekimler yapılabildiğini gösteriyor.

Çeşitli sporların çekimlerinde uzmanlaşmış beş profesyonel ile konuşarak onlara bu görüntüleri çekmek için nelerden ilham aldıklarını, kullandıkları ekipman ve ayarları ve onların yaptığını yapmak isteyen amatör fotoğrafçılara ne gibi ipuçları ve tavsiyeler verebileceklerini sorduk.

James Musselwhite

Güreş; dramatik portreler yakalamaya uygun bir spor olsa da fotoğrafçı James Musselwhite, İngiliz profesyonel güreşçi Cassius'un sürreal görüntüsüyle (üstteki fotoğraf) sınırları zorlamak istemiş. "O çok gösterişli biri ve bu enerjiyi daha geleneksel bir estetikle, bir kayayı parçalayarak içinden çıkıyormuş gibi göstererek yansıtmak istedik." diyor.

James, Canon EOS R6 ile birlikte Canon Yuva Adaptörü EF-EOS R ve Canon EF 70-200mm f/2.8L USM lens kullanmış ve fotoğrafı, fotoğraf makinesini akıllı telefonundaki Canon Camera Connect uygulaması üzerinden kontrol ederek 155 mm, 1/8.000 sn, f/5,6 ve ISO 400 değerlerinde çekmiş. İşin zor tarafı, istediği etkiyi post prodüksiyon çalışması yapmadan yakalamak olmuş. "Güreşçinin vücudunu boyadık, ardından çekimi yapana kadar üstüne torbalarca un fırlattık. Telefonumu kullanarak çekim yapabilmek için EOS R6'yı bir tripoda kurdum ve bir ekrana bağladım. Bu, ışığa ve kadraja daha iyi odaklanabilmemizi sağladı," diye ekliyor.

Beyaz tuğla arka plana karşı siyah bir üst giymiş bir kişinin portresi.

Ragbi ve amatör güreş

"Sektörün nasıl işlediğini bildiğinizi göstermek, bir organizatörü etkileyecektir ancak taraftarların sahne arkasında veya çalışma ortamında bulunmasını istemezler. Size güvenen bir çevre edinmek için bilginizi kullanın fakat taraftar yönünüzü çok fazla ortaya çıkarmayın."

Kendiniz deneyin


"Kullandığınız malzemelerin nasıl davranacağını tam olarak bilmeniz gerekiyor," diyor James. "Portre çekimlerinde çok kullanılmayan öğelerle denemeler yapın. Su ve maytaplarla başlayabilir veya telefonunuzdaki el fenerini kullanarak ışıkla boyama tekniğini deneyebilirsiniz."

James ayrıca fotoğraf makinesinde nelerin gerçekten işe yaradığını görmek için farklı enstantane hızları denemeyi öneriyor. "Farklı öğelerin hareket halindeyken nasıl dondurulabileceğini görmek, böyle bir çekimden iyi bir sonuç almak için hayati önem taşır," diye ekliyor.

Jean-Baptiste Liautard

Mavi ışıklı patikalarla çevrilmiş bir bisikletlinin siyah silueti

Canon Marka Elçisi Jean-Baptiste Liautard'ın gece çekilmiş fotoğrafındaki ışık izleri, statik görüntüye hareket hissi vermeye yardımcı olan bir mavi LED çubukla oluşturulmuş. "Bu dinamik efekt için geniş açılı bir lense ihtiyacım vardı ve fotoğrafın üç boyutlu gibi görünmesi için ışık izlerinin görüntünün kenarlarında daha büyük görünmesini istedim," diye açıklıyor. "Mavi rengi ve fotoğrafa verdiği soğuk görünümü seviyorum." Canon EOS 5D Mark IV ve Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM lens (Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM lensin eski modeli) ile 16 mm, 20 sn, f/6,3 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Jean-Baptiste Liautard

Dağ bisikletçisi Peter Kaiser'ın John-Baptiste tarafından çekilen etkileyici fotoğrafındaki mavi ışık izlerine eski bir ekran koruyucu ilham kaynağı olmuş. John-Baptiste, ışık izlerini oluşturmak için Peter'ın etrafında yürüyerek ön cam sileceğinin yaptığı hareketi ışıkla yapmış ve arkasında yürürken bu hareketi yapmayı bırakmış. Daha sonra simetri etkisi yaratmak için geri dönerken de bu işlemi tekrarlamış. "Konumun görüntünün merkezinde olmasını ve ışığın görüntünün bir tarafından diğerine doğru dinamik bir desen oluşturmasını istediğimi biliyordum," diyor.

Bunun zor tarafı, ışıkla boyamayı doğru yerde başlatıp doğru yerde bitirdiğini bilmek olmuş. "Hatalarımı kontrol etmek ve nasıl düzeltileceğini tahmin etmek zorundaydım. İzlerin doğal görünmesi için Peter'ın tamamen hareketsiz durması ve benim düzgün bir şekilde yürümem gerekiyordu," diye ekliyor. "Yirmi saniyelik pozlama, LED çubuğu ile sporcunun etrafında dolaşabilmemi, f/6,3'lük diyafram açıklığı ise ışık izleri dahil her şeyin odakta olması için daha fazla alan derinliği elde etmemi sağladı.

Açık renk giysiler içindeki bir kişinin siyah arka plana karşı siyah-beyaz portresi.

Ekstrem sporlar

"Fotoğrafladığınız sporu bilmek çok önemlidir çünkü bu ne olacağını tahmin edebilmenizi sağlar. Genellikle ormanda veya diğer düşük ışıklı ortamlarda hızlı aksiyon çekimleri yapıyorum. Bu nedenle, hareketi gerçekten dondurmak istediğimde geniş diyafram açıklığına sahip lensler ve iyi bir sensör benim olmazsa olmazım."

Kendiniz deneyin


Jean-Baptiste, "Bu tür fotoğraflar zaman alır," diye açıklıyor. "Fotoğraf makinesinin tamamen sabit kalması gerekir, bu nedenle tripod kullanmalısınız. Ayrıca uzun pozlama ve ortamın gerçekten karanlık olması gerekir."

Bunu kendiniz deniyorsanız bir arkadaşınızdan konu olarak poz vermesini isteyin veya bir nesne kullanın ve ardından ışığı etrafında farklı hareketlerle dolaştırarak denemeler yapın. Işık kaynağınızı ne kadar yavaş hareket ettirirseniz fotoğraf makinesi sensörünün ışığı emmesi daha fazla zaman alacağından ışıkla boyama çalışmanız o kadar parlak olur. Fotoğraflarınızda görünmemek için yansıtıcı yüzeyi olmayan koyu renk giysiler giyin.

Morgan Harlow

Karenin dışında kalan topu yakalamak için zıplarken kollarını başının üzerinde bükülü tutan bir netbol oyuncusunun başı ve omuzları.

Spor fotoğrafçısı Morgan Harlow, Ugandalı netbol oyuncusu Mary Cholhok'un bu fotoğrafını çekerken Covid-19 pandemisi önlemleri halen uygulanıyordu ve bu nedenle alanda dolaşma kabiliyeti sınırlıydı. Canon EOS-1D X ( Canon EOS-1D X Mark III'ün eski modeli) ve Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM lens ile 1/800 sn, f/2,8 ve ISO 6.400 değerlerinde çekilmiştir. © Morgan Harlow

Morgan'ın bu netbol karşılaşması sırasındaki hareket kısıtlamaları, onu yavaşlayıp tek bir etkileyici çekim yapma fırsatına odaklanmaya itmiş. Morgan, "Mary topu yakalamak için sıçradığında çok güzel yüz ifadeleri ortaya çıkıyor. Bu nedenle dikkatimi buna vererek fotoğrafa dar bir kırpma işlemi uyguladım ve gözlerini ana odak noktası haline getirdim," diyor.

Bunun bir spor fotoğrafçısının ihtiyaç duyduğu öne çıkarma tekniklerine klasik bir örnek olduğunu söylüyor. "Profilden çekim yapabilmek için filenin arkasında durdum. Sahanın etrafında çok sayıda LED pano vardı. Bu panoları karenin dışında tutmak ve Mary'yi diğer oyuncular arasında öne çıkarmak için panoların arkasında diz çökmem gerekti."

Siyah arka plana karşı fotoğraf makinesine bakan bir kişinin yakından çekilmiş fotoğrafı. Telif Hakkı: Ben Lumley.

Netbol ve yüzme odaklı spor aksiyonu çekimi

"Diğer fotoğrafçıların neler yarattıklarını ve nasıl çalıştıklarını araştırmak becerilerinizi geliştirmenin iyi bir yoludur."

Kendiniz deneyin


Morgan, bunun gibi fotoğraflar çekmek için doğru anı beklemeniz gerektiğini söylüyor ve ayrıca arka planınıza dikkat etmenizi tavsiye ediyor. "Dikkat dağıtan bir renk veya nesne fotoğrafınızı mahvedebilir," diyor. Uzaktaki bir şey istemediğiniz şekilde dikkat çekiyorsa daha geniş bir diyafram açıklığı (daha düşük bir f değeri) seçin. Bu, arka planı bulanıklaştırırken konunuzun net olmasını ve odakta kalmasını sağlar.

Görüntülerinizle dramatik bir etki yaratmak ve merak uyandırmak için konunuzun yüzüne, özellikle de gözlerine odaklanın. Spor çekimi yaparken ilginç bir kadraj oluşturmayı da düşünün. Morgan'ın fotoğrafındaki bükülmüş dirsekler arasındaki yüz, dikkatimizi sporcuya ve maçın önemli bir anındaki kararlılığına çekiyor.

Ayrıca, bir takım sporunun fotoğrafını çekiyorsanız doğru konumda olduğunuzdan emin olun. Morgan'ın kale filesinin yakınında durması hareketi yakalamaya hazır olmak için doğru konumda olmasını sağlamış.

Samo Vidic

Bulanık orman arka planı üzerinde bir dağ bisikleti süren turuncu ve siyah giysili bir kişi.

Spor fotoğrafçısı Samo Vidic'in bu çekimde kullandığı Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM lens, ona istediği genişliği ve hızlı hareket illüzyonu yaratmak için ihtiyaç duyduğu şekilde konunun arka plandan ayrılmasını sağlamış. Canon EOS 5D Mark IV ve Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM lens ile 16 mm, 1/8 sn, f/9 ve ISO 200 değerlerinde çekilmiştir. © Samo Vidic

Canon Marka Elçisi Samo Vidic, Red Bull için dünyanın dört bir yanında çekimler yapan üretken bir spor fotoğrafçısı. Bu fotoğrafta, bir kaza sonucu boynundan aşağısı felç olan arkadaşı Nino'yu görüyorsunuz. Samo'nun aklına Nino'nun, bir yarışta hızla yokuş aşağı indiği yanılsamasını yaratacak özel bir fotoğrafını çekmek gelmiş.

"Nino için küçük yan tekerlekler aldım, fotoğraf makinesini bisiklet çatalına monte ettim ve selenin ve gidonun pozisyonunu onu destekleyecek şekilde değiştirdim," diye açıklıyor. "Sonra onu biraz, yaklaşık 5 km/sa hızla ittik."

Uzaktan tetiklenen iki Speedlite, bir geniş açılı lens ve düşük enstantane hızı kullanan Samo, Nino'yu öne çıkararak bulanık arka planda yokuş aşağı yarış kargaşasını yansıtmayı başarmış. Samo, "Çekim bittiğinde Nino ağlıyordu; bu az miktarda hareket bile onu çok mutlu etmişti", diyor.

Kırmızı bir kıyafet giymiş ve kulaklık takmış bir kişinin küçük bir uçağın penceresinin önünde çekilmiş portresi.

spor, reklam ve macera

Samo, çekeceğiniz spor hakkında bilgi sahibi değilseniz katılımcılardan birine nelere dikkat etmeniz gerektiğini sormanızı öneriyor. "Birkaç tırmanışçıyı çekiyordum. Tırmanma hakkında pek bilgim yoktur; bu yüzden bana hangi hareketlerin etkileyici olduğunu, ellerinin kayanın belirli kısımlarını nasıl tutması gerektiğini ve bunun gibi püf noktalarını anlattılar."

Kendiniz deneyin


Samo, böyle bir çekim yapmak istiyorsanız daha sakin, kontrollü bir ortamda denemeler yaparak tekniğinizde ustalaşmanız gerektiğini söylüyor. "Küçük adımlarla başlayın ve deneyimlerinizin üstüne koyarak devam edin. Düşük bir enstantane hızı kullanın ve hem göz takipli otomatik odaklama hem de Manuel Odaklama ile denemeler yaparak hangisini tercih ettiğinizi görün. Bir arkadaşınızdan sizinle pratik yapmasını isteyin, böylece farklı hızlarda kaydırma yapmayı deneyebilirsiniz; çünkü konunun hızı sonucu etkileyecektir. Önce sadece fotoğraf makinesinin flaşıyla denemeler yapın, ardından bir Speedlite'ı bir ağaca yerleştirmeyi veya farklı yüksekliklerde kullanmayı deneyin. Tüm bunlar gölgeleri ve çekimi etkiler."

Ella Ling

Bir tenis topuna vurmak için uzanırken gölgesi mavi arka plana karşı sola doğru uzayan, tekerlekli sandalyedeki bir kişi.

Avustralyalı tenisçi Dylan Alcott, spor fotoğrafçısı Ella Ling tarafından yapılan bu atmosferik çekimde, bir tekerlekli sandalye tenisi turnuvasının quad kategorisi finalinde topa uzanıyor. Ella, Canon EOS-1D X Mark III'ün 20,1 MP tam kare CMOS sensörü sayesinde EF zoom lensinden tam anlamıyla netlik elde ettiğini söylüyor. Canon EOS 1D X Mark III ve Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM lens ( Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM'nin eski modeli) ile 155 mm, 1/3.200 sn., f/5,6 ve ISO 160 değerlerinde çekilmiştir. © Ella Ling

Bu çekim akıllıca konumlandırma ve sabır gerektiriyordu. "Özgün bir görüntü elde etmek için sahanın yukarısındaki yürüyüş yoluna gittim," diyor Ella. "Işığın oyuncuyu gösterdiği küçük bir pencere var ancak çatı kortun üstüne gölge düşürüyor. Bu sayede çarpıcı bir siyah arka plan elde ediyorsunuz. Deklanşöre, raket üzerindeki topu yakalamama yetecek sıklıkta bastım ve oyuncunun aşırı pozlanmamasına dikkat ettim."

Güneş gözlüğü takmış, gülümseyen bir kişinin yakından çekimi

Profesyonel tenis

Ella, kararlılık ve azmin yanı sıra destek ve rehberlik için kendini kanıtlamış fotoğrafçılara danışmaktan çekinmemenin başarısında kilit rolü olduğunu söylüyor. "Wimbledon'da çalışan görüntü yönetmenine kendimi tanıttım. O da beni çıkıp kortların etrafında çekim yapmaya teşvik etti," diyor. "Baş fotoğrafçı beni kanatlarının altına aldı ve serbest fotoğrafçı olarak onun ajansına katıldım."

Kendiniz deneyin


Ella, "Pozlama ayarlarınızı yaparken rahat olun ve aşağıdaki bir konuyu çekebilmek için yüksek bir yerde durmaya çalışın," tavsiyesinde bulunuyor. "Uzun gölgeler oluşması için güneşin gökyüzünde alçalmış olması gerekir. Bu, herhangi bir sporu veya konuyu çekerken işe yarar, konunun hareket ediyor olması gerekmez."

Dramatik gölgeler elde etmek için güneşin gökyüzünde en alçak noktada olduğu gün doğumu ve gün batımında çekim fırsatları kollayın. Başka bir seçenek de, benzer bir efekt oluşturmak için bir Speedlite veya yapay ışık kaynağı kullanmaktır. Gölgelerle çalışırken kompozisyon önemlidir; burada üçte bir kuralı uygulanır ve sporcu görüntünün sağdaki üçte birlik bölümüne sabitlenir. Renk de çok önemli bir bileşendir; parlak sarı tenis topunun nasıl dikkat çektiğine bakın. Sanatsal unsurları göz önünde bulundurmak için her zaman aksiyonun bir adım gerisinden bakın.

Profesyonellerin bu etkileyici fotoğraflarının, ipuçlarının ve tavsiyelerinin, kendinize ait dikkat çeken spor çekimleri yapmayı denemek için size ilham verdiğini umarız. Farklı tekniklerle denemeler yapmaya başladığınızda yaratıcılık olanakları sınırsızdır.

Yazan: Jack Fittes

İlgili ürünler

İlgili makaleler

  • AKSİYON FOTOĞRAFÇILIĞI

    Aksiyona yönelik en iyi lensler

    Aksiyon fotoğrafçılığına yönelik en iyi lensler kılavuzumuz.

  • SPOR FOTOĞRAFÇILIĞI

    Nasıl harika aksiyon çekimleri yapabilirsiniz?

    Canon fotoğraf makinenizle harika aksiyon çekimleri yapmanız için ipuçları.

  • SPOR FOTOĞRAFÇILIĞI

    Profesyonel bir fotoğrafçıyla aksiyon dolu bir çekim

    Jean-Baptiste Liautard, aksiyon sporları fotoğrafçılığını tanıtıyor.

  • SPOR FOTOĞRAFÇILIĞI

    Spor fotoğrafçılığında yaratıcı olmanın yolları

    Beş profesyonel fotoğrafçı, en sevdikleri fotoğrafları çekmek için kullandıkları teknikleri anlatıyor.