BUSINESS BYTES

3-boyutlu baskı, yarının perakende müşterisi deneyimini nasıl şekillendirecek?

  • Yayınlanma Zamanı 3 yıl önce
  • 3 min okuma süresi

3-boyutlu baskı, perakende deneyimini değiştirmek için gerçek bir potansiyele sahiptir. Gittikçe daha rekabetçi hale gelen fiyatlarla, geleneksel yöntemlerden daha çevik bir üretim süreci ve aynı zamanda büyük bir kişiselleştirme potansiyeli sağlamaktadır.  Ancak tüm potansiyeline rağmen, 3-boyutlu baskı teknolojisinin geçmişi aslında 1980'lerin başlarına kadar dayanmaktadır. Yeni geliştirilen teknolojilere yönelik Gartner’s Hype Cycle'a ilk olarak 2007'de girmiştir.

Ancak analistin Hype Cycle'ında bir 'yenilik tetiği' olarak başlamasına rağmen hızla büyüyen bir pazara dönüşmüştür; Gartner, 3-boyutlu yazıcı siparişlerinin 2015'te yüzde 98 artacağını, bunu ise 2016 yılında siparişlerin iki katına çıkmasının izleyeceğini öne sürmektedir.

3-boyutlu baskının, çeşitli biçimleriyle, gelecekteki perakende ve müşteri deneyimi rotasını nasıl değiştireceğini söylemek güçtür. Ancak yeni eğilimler, müşteriler daha güçlü hale geldiklerinden ve teknoloji, müşterilerin taleplerini karşılamak üzere geliştiğinden, temel bir değişimin halihazırda gerçekleşmekte olduğuna işaret etmektedir.

Birinci olarak, ürünlerin pazara sunum süresi kısalmaktadır. Bunun nedeni kısmen 3-boyutlu baskı süreci sonucunda tasarım ve prototip oluşturma döngülerinin daha hızlı gerçekleşmesidir; ancak bu durum hız kazanmaya başladıkça fabrika kurma süreleri, yeni ürünler için gerekli araçlar ve yaratımın önündeki diğer engeller de yavaş yavaş ortadan kalkmaya başlayacaktır.

İkincisi, açık tasarımın kalıcı olmasıdır. Son kullanıcı toplulukları gittikçe artan bir biçimde ürün tasarımlarından sorumlu hale gelecektir ve bu, gerekli becerilere ve araçlara sahip tüm son kullanıcılara açık olacaktır. Sonuç olarak özelleştirme, tüketiciler genel olarak üretimin bir parçası olmasını beklemeye başlayana dek gitgide daha normal bir hal alacaktır.

Son olarak, müşteriler için tek avantaj kişiselleştirme değildir. Seri üretilmiş ürünleri mümkün olan en kısa sürede sunmak için zaten optimize edilmiş olan satın alma döngüsü, 3-boyutlu baskı ile daha da kısalabilir. Potansiyel olarak tüm ürünler planlanmadan hemen oracıkta basılabileceğinden, örneğin stokta bulunmayan ürünlerin sipariş edilmesi durumunda bir aya kadar varabilen gecikmeler yaşanması geçmişte kalabilir. Benzer şekilde, 3-boyutlu baskının evlerde kullanılması, tüketicilere tasarımları çevrim içi olarak satın alıp ürünleri evde basma, böylece sipariş sürecini tamamen ortadan kaldırma olanağı verecektir. 

Günümüzde bazı büyük perakendeciler 3-boyutlu baskıyı denemeye başlamıştır; bunların arasında geçtiğimiz yıl ABD'de mücevherat, oyuncaklar ve diğer hediyeler satan bir 3-boyutlu baskı mağazasını faaliyete geçiren Amazon da yer almaktadır. Ancak bu, sadece bir başlangıç noktasıdır. 3-boyutlu baskı gelişmeye devam ettikçe, tüketicilerin çok daha geniş kapsamlı bireysel ürünleri ısmarlama olarak almaları ve şirketlerin çok daha yüksek bir hız, hassasiyet ve kişiselleştirme düzeyi sunmaları çok daha kolay ve ucuz olacaktır.