BUSINESS BYTES

CDO'dan sonra ne geliyor?

  • Yayınlanma Zamanı 1 yıl önce
  • 3 min okuma süresi

BT sektörünün dili, sürekli bir değişim halindedir. Kavramları abartıp ardından yok etme konusunda mükemmel olan bu sektör tarafından türetilen tümcecikler, sistemler ve hizmetler değiştikçe doğal olarak evrilmektedir. Üstelik bu evrim, sadece işi yapmak için gerekli araçlarla sınırlı olmaktan ziyade, BT liderliğindeki dönüşümleri açıklamak için de kullanılmaktadır.

Örneğin, Baş Dijital Yöneticinin (CDO) rolünü ele alalım. Bu rol, üç ya da dört yıl önce abartılmaya başlanmıştır. Gartner, CDO'nun, "önümüzdeki on yılda en heyecan verici stratejik rol olacağını" öne sürmüştür. Analiz şirketi, 2015 yılında kuruluşların yüzde 25'inin bir CDO'ya sahip olacağı tahmininde bulunmuştur.

Artık 2015'te olduğumuza göre, bu tahmin ne kadar başarılı olmuştur? Bu soruya verilebilecek makul bir yanıt muhtemelen "biraz karışık" şeklinde olacaktır. Büyük şirketlerde CDO örnekleri bulmak zor değildir. McDonald’s, General Electric ve Renault gibi tanınmış şirketler, CDO'lara sahip olmaktan fayda sağlamıştır. Bu yöneticiler, müşteri deneyimini arttırmak için teknolojiyi ve yenilikleri kullanmaktadır. Örneğin Starbucks, başarılı sadakat programının yanında bilgisayar uygulamalarını kullanmasıyla ünlüdür. Öte yandan The Guardian, veri ve analitik alanındaki yeni fırsatları araştırmaları için bir ürün ekibi oluşturmuştur.

Ancak tüm bu başarı hikayelerine rağmen, CDO'nun rolünün sırf başka bir teknoloji abartısı olabileceği yolunda kusur bulucu bir görüş de mevcuttur. Bir kere CIO'lar, bu rolün önemini açıkça sorgulamaya ve kendilerinin zaten dijital teknoloji yoluyla dönüşüm için çaba harcadıkları olgusuna işaret etmeye başlamışlardır.

Bu görüşe karşı çıkanlar, bu açık sözlülüğün, CIO'ların teknoloji satın almanın kontrolünü bağımsız iş alanlarına kaptırma riski yaşadıkları şu zamanda, BT liderliği konusundaki rekabetin bir sonucu olduğunu öne sürebilirler. Ancak CDO rolünün potansiyel yok oluşuna ilişkin daha fazla kanıt, kuruluşların yönetim kuruluna bir başka yönetici eklemekten kaçınması gerektiğine inanan Forrester'den gelmektedir. Bu araştırma şirketi, 2015 yılının, büyük CIO'ların CDO rolünün gereksiz olduğunu kanıtlayacakları yıl olacağını öne sürmektedir.

Bazı CIO'lar için, bu eylem çağrısı zorlu bir görev olabilir. Birçok BT lideri operasyonel sorunlara hala çok fazla odaklanmış durumdadır. Bu kişiler, bir BT departmanı yönetmenin günlük sorumlulukları altında ezilmekte ve müşterilere yönelik yenilikler konusunda harcamaları gereken kadar zaman - muhtemelen yüzde 70 ya da 80'e kadar - ayıramamaktadır. Ancak, CIO'ların bu zorlukla doğrudan yüzleşmeleri gereklidir. Pazarlama şefinin ve veri bilim insanının yükselişi bir yana, CDO'nun yükselişini bile göremeyen BT liderleri, yedek bir yönetici gibi göründüklerinin farkına varacaklardır. CIO'ların kontrol etmesi gereken şirket içi teknoloji organizasyonu muhtemelen daha az olacağından, bu kadarcık BT artık bir hizmet olarak satın alınabilir.

Değişimi sahiplenen CIO'lar, uzun yıllara dayanan deneyimlerine başvuracak ve işletmenin yeni dijital teknolojilerden nasıl değer yaratabileceklerini göstereceklerdir. Bu projeler normal iş uygulamalarının altında toplandıkça, bir CDO'ya duyulan ihtiyaç gerçekten azalmaya başlayabilir.

Bu durumda dijital gündemi yönetmek için en iyi konuma sahip yönetici muhtemelen CIO - yani her şeyin dijitalleşmesinin C-kademesindeki rolünün yok olmasına yol açabileceğinden korkulan kişinin ta kendisi - olabilir.



[Referanslar]

Gartner, CDO rolünün büyümesi hakkında:
http://www.gartner.com/newsroom/id/2208015

CDO'lara sahip şirketlere örnekler:
http://www.digitaltransformationbook.com/15-companies-chief-digital-officer/

CDO'nun yükselişi ve düşüşü:
http://www.computerweekly.com/feature/Chief-Data-and-Digital-Officers-rise-to-threaten-the-CIO

Forrester, CDO rolünün yok olması hakkında:
http://www.zdnet.com/article/forrester-warns-cdos-dont-expect-career-longevity/