Gali Tibbon photographs child inside an inflatable ball at a Serbian funfair using the Canon EOS M5

Gali Tibbon'la anı yakalamak

Foto muhabiri, belgesel fotoğrafçısı ve Canon Kaşifi Gali Tibbon dünyanın her yerine seyahat ederek insanları ve kültürleri fotoğrafladı. Son yolculuğu onu Sırbistan'ın kaplıcalarıyla ünlü küçük kasabası Vrnjačka Banja'ya götürdü. Benimsediği fotoğrafçılık felsefesi, çektiği çağrışımcı şehir fotoğraflarına yansıyan büyülü anlar hakkında daha fazla bilgi edinmek ve EOS M5 kullanarak yaşadığı ilk deneyimin nasıl gittiğini öğrenmek için kendisiyle konuştuk…

Büyüyü izlemek

Gali Tibbon'la fotoğrafçılık hakkında konuştuğunuzda 'büyü' sözcüğü sıklıkla kullandığını duyarsınız. Kendisinin fotoğrafçılık harikalarındaki mistik şeylere olan hayranlık hissi, 14 yaşındayken dedesinin kitaplığında bulduğu 1956 Life Magazine Year Book'ta gördüğü, hayatını değiştiren bir fotoğraftan kaynaklanıyor.

"Hareketin yakalandığı bu inanılmaz siyah beyaz pürüzlü fotoğrafı görmüştüm, olağanüstüydü. O zamana kadar fotoğrafçılığın klasik Kodak aile fotoğrafı veya seyahat manzaralarından başka bir şeye yaradığını bilmiyordum. Canlıydı! Vay canına! Onun verdiği etkiyle ilk fotoğraf makinemi aldım, 2. el, hatta belki de 4. el bir Canon AE1 filmli fotoğraf makinesiydi. İsrail'deki Kudüs Müzesi'nde bir fotoğrafçılık kursuna katıldım ve film işleyip tab etmeyi öğrendim. Hatta tüm harçlığımı evimdeki küçük bir laboratuvar için film ve kimyasal madde satın almaya harcadım ve siyah beyaz görüntülerimi tepsilerde büyüleyici bir şekilde görmekten hiç sıkılmadım."

"Fotoğraf makinesi büyülü bir pusula gibi istediği yere gidiyor ve beni de peşinden sürüklüyordu!"

Büyüyü izleyen Gali, dünyanın her yerinde çok sayıda fotoğraf yolcuğuna çıkarak farklı insanları, kültürleri ve inançları fotoğrafladı. Ancak açıkladığı gibi, belgesel fotoğrafçılığı "hoş görüntüler ortaya çıkarmaktan" daha fazlasıydı.

"Belgesel bir hikayede gerçekliği iki boyutlu hareketsiz görüntülere dönüştürmek zordur. Işık, koku ve seslerle ilgilidir, insanların gözlerindeki duygularla ilgilidir. Tüm bu unsurları mükemmel bir resimde bir araya getirmeliyim. Bir araya getirdiğimde, büyü gibi ancak zor bir çalışma ve zihnen mücadele gerektiriyor. Sıklıkla bir dil engeli var ancak insanların hissini ve enerjisini hissediyorum ve gülümseme, mimik ve bozuk İngilizce ile iletişim kurabilmemiz harika."

"Bu enerjiyi fotoğraflarıma aktarmam lazım. O an yanımda olmayan birileri bu deneyimi paylaşabilmeli."

Anda

Gali’nin Sırbistan'da çektiği resimlere baktığınızda, alışılmadık bir fotoğraf makinesiyle bile bu tarif edilmesi zor enerjiyi yakalamak için büyülü bir yeteneğe sahip olduğunu görebilirsiniz. Kısmen sokak fotoğrafçılığı, kısmet portre fotoğrafçılığı ve kısmen sanat fotoğrafçılığıyla, anlatımı bize kasabanın yerlilerinin hayatlarındaki içten ve tekrarı olmayacak anları gösteriyor. Gali'nin fotoğraf felsefesine göre büyü, yaşanılan anlarda yatıyor ancak açıkladığı gibi bu basit bir iş değil.

"Fotoğrafçı olmak orada olmak ve insanların yaşamlarını birkaç dakika, saat veya gün boyunca benimle paylaşmalarını sağlamaktır. Değişen dünyada yaşadığınız anı çekmek, anları kaybolmadan kaydetmektir. Ancak önce Kodak anını geçmeniz gerekir. İnsanlar fotoğraf makinesi gördüklerinde ilk etapta içgüdüsel olarak poz verir. Dik durup göğüslerini dışarı çeker ve bir "fotoğraf makinesi yüzü" gösterir. Bu çocukken öğrendikleri bir şeydir, film çekimleri boşa harcanamadığında ve istediğim son şey olduğunda ancak bu fotoğrafı daima çekerim çünkü bir stres azaltıcıdır. Kodak anını gerçekten fotoğraf çekmeye başlamadan önce geçmiş olmalısınız."

"Ayrıca insanlar neyi çektiğinizi bildiklerini ancak fotoğraf makinesinin arkasındaki fotoğrafçının aklında veya gözlerinde neler olduğunu bilmediklerini düşünür; beklediğim ayrıntının veya anın ne olduğunu bilmezler."

"Neyse ki, topluluğun içinde daha uzun süre kaldıkça rahatlarlar ve istediğimiz çekimleri yapmaya başlayabilirim. Vrancka Banja'da tanıştığım herkes oldukça sıcak ve cana yakındı ve fotoğrafları çekilirken olağanüstü yardımcı oldular – koyun bile! Böylece gerçek bir şeyler çekebildim."

"Yağmurdan hemen sonra tüm gününü tarlalarda gazete okuyup koyunuyla konuşarak geçiren eski bir futbolcu olan bir çobanın fotoğrafını çektim. Işık inanılmazdı ancak koyun koşup duruyordu. Çoban ona durmasını söyledi ve dondular, böylece fotoğraflarını çekebildim. Uzaktan kumandası vardı sanki!"

Gali Tibbon EOS M5 fotoğraf makinesini kullanarak çobanı ve koyunlarını fotoğraflıyor

"Nehrin aşağısında çoğunlukla erkeklerden oluşan bir topluluk vardı ve tamamen serbesttiler, gerçek bir 'yaşa ve yaşat' davranışına sahiptiler. Onları olağanüstü buldum. Mayolarına kadar soyunup vücutlarını gösterdiler ve öğleden gün batımına kadar domino oynayıp yüzdüler. Müthiş bir mizah anlayışına sahiptiler, birbirlerine sataşan, dövmeli sert erkeklerdi."

"EOS M5'in mütevazı boyutu bu çekimler için idealdi çünkü birçok donanıma sahip bir GI Joe gibi görünmek istemedim. Onun sayesinde fotoğrafçı olarak çok fazla dikkat çekmedim ve nesnelerim için göz korkutucu değildi. Böylece dışarı çıkıp sadece fotoğraf makineli biri olmanın ve onları doğal olarak yaptıkları şeyi yaparken ışıklı ve yaratıcı bir sanatla oynamanın keyfini çıkardım."

Gali Tibbon EOS M5 kullanarak domino oynayan iki Sırp erkeği fotoğraflıyor

Gali için fotoğrafçılık, büyünün olduğu bu yaratıcılık anlarında saklı...

"Kompozisyon, insanların özellikleri, o an yüze vuran bir ışık demeti ve doğru lens gibi tüm unsurlar bir araya geldiğinde ve doğru yerde duruyorsam, tek bir klikle saniyenin 1/60'ında çekim yapabiliyorum. Bunlar bir araya geldiğinde, büyü ortaya çıkar."

"Çekim yaparken bunu hissedebilirsiniz. Sezgisel ve duygusaldır. Çevresinde dans ettiğiniz bir şeyi, çiçeğin etrafında gerçek özünü almaya çalışarak dönen arı gibi yakalayabilirsiniz."

"Mükemmel olanı arayarak farklı çekimler deneyebilir, bunu dijitalle yapabilir ve doğru yolda olup olmadığınızı görebilirsiniz (filmli makinedeki gibi değil!). Ancak büyük bir bilgisayar ekranında görene kadar yakalayıp yakalayamadığımı bilmiyorum! Bu tamamen içgüdülerinizle başlayan süreçle ilgili. Çalışmalarınızın galeri ve müzelerde sergilenmesi ve insanların çalışmalarını toplaması güzel olsa da büyü, yaşadığınız andaki yaratıcı süreçte yatıyor ve bu, sonuçtan çok daha önemlidir."

Fotoğraf makinesi – ilk görüşte aşk mı?

Gali'nin Vrancka Banja'daki çekimlerinde aynasız fotoğraf makinesi kullanmaya karşın verdiği ilk tepki şüpheliydi ancak EOS M5'i eline alıp kullanmaya başladıktan sonra fikri değişti.

"İlk gördüğümde gerçek hoştu. Sanki biri EOS 5D Mark III'ümü küçültmüştü! Tasarımını beğendim ve gövdesini hissettim, elime tam olarak uyuyordu ve tüm düğme ve kadranlar doğru yerdeydi. Aynasız bir fotoğraf makinesinde düşündüğüm şey tam olarak bu değildi, bu makinelerde genellikle düz ve küçük bir gövde bulunur ve tutma yeri ve vizör olmaz."

"Kullanması zor değildi. 5D Mark III'ümle aynı işlevlere sahip fotoğraf makinesi ayarlayabildim. Yani benim için kullanımı rahattı. Yaratıcılığımı sekteye uğratmadan, içgüdüsel olarak yolumu bulabildim. Fotoğraf makinesi istediğimi yapacağı için memnundum."

Gali Tibbon aynasız M5 kullanarak gece yarısı nehir kıyısındaki küçük bir çocuğu fotoğraflıyor

"Zengin renkler ve hoş cilt tonlarıyla müthiş bir kalite ortaya çıkıyor. Yalnızca küçük bir fotoğraf makinesi ancak jpeg'lerden ilan panosu afişleri oluşturabilir ve RAW'da çekim yapabilirsiniz. Sürekli çekim de olağanüstü. Gerçekten söylendiği gibi 7 fps fotoğraf çekiyor!"

"Özellikle pozlama dengesi için kullanılan ekstra kadranı beğendim, tam yerine konulmuş; böylece yetersiz veya aşırı pozlama yaparken konsantrasyonumu bozmadan veya gözlerimi kareden ayırmadan ayarlarla oynayabilirim. Özellikle EVF çok güzel bir özellik, çünkü dikey olarak çekim yaptığınızda tüm verileriniz de sizinle birlikte dönüyor. Yanlardan bakarak pozlamayı anlamak için gözlerimi kısmam gerekmiyor!"

Hem EVF hem de değişken açılı dokunmatik ekran kullanılarak da erişilebilen esnek kadraj ve odaklama seçeneklerini de çok beğendi:

"Ekrandan bakarak fotoğraf çekeceğimi hiç düşünmezdim ama EOS M5'teki değişken açılı dokunmatik ekran çok farklı açılardan fotoğraf çekebilmek için pek çok seçenek sunuyor. Menüler arasında dolaşmak da çok hızlı ve kullanışlı. Üstelik dokunmatik ekrandaki otomatik odak sistemi gerçekten muhteşem!"

"Nesnemi kareye aldıktan sonra odaklama alanını istediğim yere sürüklemek için EVF'den bakarken başparmağımı kullanabiliyorum, yeniden kompozisyon oluşturmama veya odağı bir yere sabitleyip kareyi kaydırmama gerek kalmıyor."

Gali özellikle fotoğraf makinesinin kompakt boyutundan çok etkilendi:

"EOS M5 küçük ama tam bir canavar! Kaliteden ödün vermeden kompakt şeylere sahip olmak oldukça ferahlatıcı. Pratik olarak EOS 5D MK III'ümün yaptığı her şeyi yapıyor ve aynı lensleri kullanabiliyorum ancak bu çok daha mütevazı."

"Fotoğraf makinesinde Bluetooth olması da akıllıca. Akıllı telefonumla internete ve fotoğraf makinesine bağlı kalabiliyorum. Dışarıdayken kablolara veya bilgisayara ihtiyaç kalmıyor. Sadece telefonumu ve fotoğraf makinemi alıp çıkabiliyor, tek kişilik bir grup oluyorum."

"Portreler için EVF ve ekrana sahip olması da müthiş bir özellik, çünkü çektiğim nesneyle konuşurken odağı başparmağımla kontrol edebiliyorum. "

"Bugünlerde hiçbir foto muhabiri fotoğraf makinesiz yakalanmak ve büyük bir haber olayını kaçırmak istemiyor. Ancak EOS M5 gerçekten flaşımdan daha küçük, böylece sinemaya veya tatile giderken kolayca yanıma alabiliyor ve profesyonel fotoğraflar çekebiliyorum. Bu, benim beklediğim taşınabilir EOS fotoğraf makinesi!"

"EOS M5 çok küçük ancak müthiş işler yapıyor!"