see magic in the making

Gali Tibbon'la anı yakalamak

Gali Tibbon
Gali Tibbon

Foto muhabiri


Foto muhabiri, belgesel fotoğrafçısı ve Canon Kaşifi Gali Tibbon dünyanın her yerine seyahat ederek insanları ve kültürleri belgeledi. Son yolculuğu onu Sırbistan'ın kaplıcalarıyla ünlü küçük kasabası Vrnjačka Banja'ya götürdü. Büyüleyici EOS M5'in gittiği kişisel fotografik felsefesi hakkında daha fazlasını keşfetmek için kendisini yakaladık. Büyüleyici anların, kişisel fotografik felsefesiyle ilgili çağrışım yaptıran görüntülerine yansıdığını görebilirsiniz.

Büyüyü izlemek

Gali Tibbon'la fotoğrafçılık hakkında konuştuğunuzda 'büyü' sözcüğü sıklıkla kullandığını duyarsınız. Kendisinin fotoğrafçılık harikalarındaki mistik şeylere olan hayranlık hissi, 14 yaşındayken dedesinin kitaplığında bulduğu 1956 Life Magazine Year Book'ta gördüğü, hayatını değiştiren bir fotoğraftan kaynaklanıyor.

"Hareketin yakalandığı bu inanılmaz siyah beyaz pürüzlü fotoğrafı görmüştüm – olağanüstüydü. O zamana kadar fotoğrafçılığın klasik Kodak aile fotoğrafı veya seyahat manzaralarından başka bir şeye yaradığını bilmiyordum. Canlıydı! Vay canına! Onun verdiği etkiyle ilk fotoğraf makinemi aldım, 2. el, hatta belki de 4. el bir Canon AE1 filmli fotoğraf makinesiydi. İsrail'deki Kudüs Müzesi'nde bir fotoğrafçılık kursuna katıldım ve film işleyip tab etmeyi öğrendim. Hatta tüm harçlığımı evimdeki küçük bir laboratuvar için film ve kimyasal madde satın almaya harcadım ve siyah beyaz görüntülerimi tepsilerde büyüleyici bir şekilde görmekten hiç sıkılmadım."

"Fotoğraf makinesi sihirli bir pusula gibi istediği yere gidiyor ve beni de peşinden sürüklüyordu!"

Sihri izleyen Gali, dünyanın her yerinde çok sayıda fotoğraf yolcuğuna çıkarak farklı insanları, kültürleri ve inançları belgeledi. Ancak açıkladığı gibi, belgesel fotoğrafçılığı "hoş görüntüler ortaya çıkarmaktan" daha fazlasıydı.

"Belgesel bir hikayede gerçekliği iki boyutlu hareketsiz görüntülere dönüştürmek zordur. Işık, koku ve seslerle ilgilidir, insanların gözlerindeki duygularla ilgilidir. Tüm bu unsurları mükemmel bir resimde bir araya getirmeliyim. Bir araya getirdiğimde, büyü gibi ancak zor bir çalışma ve zihnen mücadele gerektiriyor. Sıklıkla bir dil engeli var ancak insanların hissini ve enerjisini hissediyorum ve gülümseme, mimik ve bozuk İngilizce ile iletişim kurabilmemiz harika."

"Bu enerjiyi resimlere aktarmam lazım - o an yanımda olmayan birileri bu deneyimi paylaşabilmeli."

Anda

Gali’nin Sırbistan'da çektiği resimlere baktığınızda, alışılmadık bir fotoğraf makinesiyle bile bu tarif edilmesi zor enerjiyi yakalamak için sihirli bir yeteneğe sahip olduğunu görebilirsiniz. Kısmen sokak fotoğrafçılığı, kısmet portre fotoğrafçılığı ve kısmen sanat fotoğrafçılığıyla, anlatımı bize kasabanın yerlilerinin hayatlarındaki içten ve tekrarı olmayacak anları gösteriyor. Gali'nin fotoğraf felsefesine göre sihir, yaşanılan anlarda yatıyor ancak açıkladığı gibi bu basit bir iş değil.

"Fotoğrafçı olmak orada olmak ve insanların yaşamlarını birkaç dakika, saat veya gün boyunca benimle paylaşmalarını sağlamaktır. Değişen dünyada yaşadığınız anı çekmek, anları kaybolmadan kaydetmektir. Ancak önce Kodak anını geçmeniz gerekir. İnsanların fotoğraf makinesi gördüklerinde poz vermek için ilk içgüdüleridir. Dik dururlar, göğüslerini dışarı çekerler ve bir 'fotoğraf makinesi yüzü' gösterirler. Bu çocukken öğrendikleri bir şeydir, film çekimleri boşa harcanamadığında ve istediğim son şey olduğunda ancak bu fotoğrafı daima çekerim çünkü bir stres azaltıcıdır. Kodak anını gerçekten fotoğraf çekmeye başlamadan önce geçmiş olmalısınız."

"Ayrıca insanlar neyi çektiğinizi bildiklerini ancak fotoğraf makinesinin arkasındaki fotoğrafçının aklında veya gözlerinde neler olduğunu bilmediklerini düşünürler; beklediğim ayrıntının veya anın ne olduğunu bilmezler."

"Neyse ki, topluluğun içinde daha uzun süre kaldıkça rahatlarlar ve istediğimiz çekimleri yapmaya başlayabilirim. Vrancka Banja'da tanıştığım herkes oldukça sıcak ve cana yakındı ve fotoğrafları çekilirken olağanüstü yardımcı oldular – koyun bile! - böylece gerçek bir şeyler çekebildim."

"Yağmurdan hemen sonra tüm gününü tarlalarda gazete okuyup koyunuyla konuşarak geçiren eski bir futbolcu olan bir çobanın fotoğrafını çektim. Işık inanılmazdı ancak koyun koşup duruyordu. Çoban ona durmasını söyledi ve dondular, böylece fotoğraflarını çekebildim. Uzaktan kumandası vardı sanki!"

İlginizi çekebilecek diğer ürünler
EOS_M5

Ürün

EOS M5 hakkında daha fazlasını keşfedin

"Nehrin aşağısında çoğunlukla erkeklerden oluşan bir topluluk vardı ve tamamen serbesttiler, gerçek bir 'yaşa ve yaşat' davranışına sahiptiler. Onları olağanüstü buldum. Mayolarına kadar soyunup vücutlarını gösterdiler ve öğleden gün batımına kadar domino oynayıp yüzdüler. Müthiş bir mizah anlayışına sahiptiler, birbirlerine sataşan, dövmeli sert erkeklerdi.

"EOS M5'in mütevazı boyutu bu çekimler için idealdi çünkü birçok donanıma sahip bir GI Joe gibi görünmek istemedim. Onun sayesinde fotoğrafçı olarak çok fazla dikkat çekmedim ve nesnelerim için göz korkutucu değildi. Böylece dışarı çıkıp sadece fotoğraf makineli biri olmanın ve onları doğal olarak yaptıkları şeyi yaparken ışıklı ve yaratıcı bir sanatla oynamanın keyfini çıkardım."

Gali için fotoğrafçılık, büyünün olduğu bu yaratıcılık anlarında saklı...

"Kompozisyon, insanların özellikleri, o an yüze vuran bir ışık demeti ve doğru lens gibi tüm unsurlar bir araya geldiğinde ve doğru yerde duruyorsam, tek bir klikle saniyenin 1/60'ında çekim yapabiliyorum. Bunlar bir araya geldiğinde, büyü ortaya çıkar.

"Çekim yaparken bunu hissedebilirsiniz - sezgisel ve duygusaldır. Çevresinde dans ettiğiniz bir şeyi, çiçeğin etrafında gerçek özünü almaya çalışarak dönen arı gibi yakalayabilirsiniz."

"Mükemmel olanı arayarak farklı çekimler deneyebilir, bunu dijitalle yapabilir ve doğru yolda olup olmadığınızı görebilirsiniz (filmli makinedeki gibi değil!). Ancak büyük bir bilgisayar ekranında görene kadar yakalayıp yakalayamadığımı bilmiyorum! Bu tamamen içgüdülerinizle başlayan süreçle ilgili. Çalışmalarınızın galeri ve müzelerde sergilenmesi ve insanların çalışmalarını toplaması güzel olsa da sihir, yaşadığınız andaki yaratıcı süreçte yatıyor ve bu, sonuçtan çok daha önemli.

Fotoğraf makinesi – ilk görüşte aşk mı?

Gali’nin Vrancka Banja'daki çekimlerinde aynasız fotoğraf makinesi kullanmaya ilk tepkisi şüpheliydi ancak EOS M5'i eline alıp kullanmaya başladıktan sonra fikri değişti.

"İlk gördüğümde gerçek hoştu. Sanki biri EOS 5D Mark III'ümü küçültmüştü! Tasarımını beğendim ve gövdesini hissettim, elime tam olarak uyuyordu ve tüm düğme ve kadranlar doğru yerdeydi. Aynasız bir fotoğraf makinesinde düşündüğüm şey tam olarak bu değildi, bu makinelerde genellikle düz ve küçük bir gövde bulunur ve tutma yeri ve vizör olmaz.

"Kullanması zor değildi. 5D Mark III'ümle aynı işlevlere sahip fotoğraf makinesi ayarlayabildim. Yani benim için kullanımı rahattı. Yaratıcı sürecimi kesmeye gerek kalmadan, sezgisel olarak yolumu bulabildim. Fotoğraf makinesinin istediğimi yapacağından dolayı memnun oldum.

Kalite, zengin renkler ve hoş cilt tonlarıyla müthişti. Yalnızca küçük bir fotoğraf makinesi ancak jpeg'lerden ilan panosu afişleri oluşturabilir ve RAW'da çekim yapabilirsiniz. Sürekli çekim de olağanüstü. Gerçekten söylendiği gibi 7 fps yapıyor!

"Özellikle pozlama dengesi ekstra kadranını beğendim, tam yerine konulmuş; böylece yetersiz veya aşırı pozlama yaparken konsantrasyonumu bozmadan veya gözlerimi kareden ayırmadan ayarlarla oynayabilirim. Ayrıca EVF özellikle güzel bir işlev, çünkü dikey olarak çekim yaptığınızda tüm verilerinizde sizinle dönüyor. Böylece pozlama yanlarını anlamayarak çalışarak şaşı bakmama gerek kalmıyor!

Kendisi hem EVF hem de değişken açılı dokunmatik ekranı kullanarak esnek çerçeveleme ve odaklama seçeneklerini beğendi: "Çekim yapmak için ekran kullanmayı hiç düşünmememe rağmen, EOS M5'in eğilen dokunmatik ekranı bana farklı açılardan çekim yapmak için çok daha fazla seçenek sunuyor ve menülerin arasında gezinmek süper hızlı ve kullanışlı. Üstelik dokunmatik ekran otomatik odak sistemi gerçekten harikulade! "Nesnemi kareye aldıktan sonra odaklama alanını istediğim yere sürüklemek için EVF'den bakarken başparmağımı kullanabiliyorum, yeniden kompozisyon oluşturmama veya odağı bir yere sabitleyip kareyi kaydırmama gerek kalmıyor."

Gali, fotoğraf makinesinin kompakt boyutundan özellikle etkilendi: "EOS M5 küçük ama bir canavar! Kaliteden ödün vermeden kompakt şeylere sahip olmak oldukça ferahlatıcı. Pratik olarak EOS 5D Mark III'ümün yaptığı her şeyi yapıyor ve aynı lensleri kullanabiliyorum ancak bu çok mütevazı.

"Bluetooth içermesi de akıllıca bir hareket. Fotoğraf makinesi akıllı telefonuma bağlı kalabiliyor ve alanda kablolara veya bilgisayara ihtiyaç kalmıyor. Sadece telefon ve fotoğraf makinemi alıp çıkabiliyor ve tek kişilik bir grup oluyorum.

"Portreler için EVF ve ekrana sahip olması da müthiş bir özellik, çünkü nesnemle konuşurken odağı başparmağımla kontrol edebiliyorum."

"Bugünlerde hiçbir foto muhabiri fotoğraf makinesiz yakalanmak ve büyük bir haber olayını kaçırmak istemiyor. Ancak EOS M5 gerçekten flaşımdan daha küçük, böylece sinemaya veya tatile giderken kolayca yanıma alabiliyor ve çalışma stilinde fotoğraflar çekebiliyorum. Bu, benim beklediğim taşınabilir EOS fotoğraf makinesi!"

"EOS M5 oldukça küçük ancak müthiş işler yapıyor!"