SPOR FOTOĞRAFÇILIĞI

Profesyonel bir aksiyon sporu fotoğrafçısıyla bir günlük çekim

Fotoğrafçılığa yeni başlayan Deborah, Canon Elçisi Jean-Baptiste Liautard ile heyecan verici dağ bisikleti çekiminin her anını yakalayarak aksiyon dolu bir gün geçiriyor.
Ön planda çimlerle cesur bir atlama yapan dağ bisikletçisini fotoğraflayan iki fotoğrafçı.

Fotoğrafçılığa yeni başladığınızda hızlı akan aksiyonları yakalamak göz korkutucu bir zorluk olabilir. Fotoğraf makinesinde hangi ayarları kullanmalısınız? Lensi nasıl odaklamalısınız? Hangi teknikler olağanüstü netlikte sonuçlar verir?

Fransa, Lyon'da yaşayan genç fotoğrafçı ve aksiyon sporu meraklısı Deborah, bunlar için bazı cevaplar bulmaya kararlıydı.

"Odaklama ve kadrajlamada gerçekten zorlanıyordum," diyor Deborah. "Konumun net çıkması için doğru tekniklerin neler olduğu ve aksiyon fotoğrafları çekerken mükemmel açının nasıl seçileceğini öğrenmek istiyordum."

Deborah'nın aksiyon fotoğrafçılığı becerilerini geliştirmesini hızlandırmak için Fransız slope stili dağ bisikleti sporcusu Jéremy Berthier ile hareket dolu bir çekimde onu Canon Elçisi ve dağ bisikleti fotoğrafçısı Jean-Baptiste Liautard ile bir araya getirdik.

Jean-Baptiste normalde Canon EOS R5 ile çekim yapsa da, profesyonel görünen fotoğraflar çekmek için profesyonel bir kite gerek olmadığını kanıtlamak üzere bu ikiliye bir Canon EOS RP ile Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM lens verildi.

Deborah'nın zorlukların üstesinden nasıl geldiğini keşfedin ve Jean-Baptiste'in aksiyon çekimlerine yönelik en iyi ipuçlarını öğrenin.

1. Konunuzla iletişim kurun.

Ahşap bir platformun üzerinde Canon EOS RP fotoğraf makinesindeki fotoğraflara bakan üç kişi; ikisi oturuyor, kasklı olan dağ bisikletini tutarak yanlarında duruyor.

En iyi sonuçları almak için konunuzla her şeyin üzerinden geçmek çok önemlidir. Jean-Baptiste, "Bu tür fotoğraflarda amaç aksiyonu en iyi şekilde göstermektir," diyor. "Bu nedenle sporcu dört metre yükseğe çıktıysa ama fotoğrafınızda bir metre yüksekteymiş gibi görünüyorsa bu iyi bir aksiyon fotoğrafı değildir. Güzel bir fotoğraf olabilir ancak bisikletçi bundan asla memnun olmaz, oysa günün sonunda herkes mutlu olmalıdır."

Canon EOS RP fotoğraf makinesinin değişken açılı ekranında koyu gölgede kalan bir figürün görüntüsü.

Jean-Baptiste, Deborah'ya nereye bakması ve ne yapması gerektiği gibi şeyler söyleyerek konuyu yönlendirmesini tavsiye etti. "Bu şekilde, aksiyon doğal biçimde ilerlese bile her şeyi kontrol edersiniz. Tüm mesele, fotoğrafı çekmek için tüm bu küçük ayrıntıları yönetmek," diyor Jean-Baptiste.

Jean-Baptiste, "Fotoğraf makinenizin çok yüksek bir sürekli çekim hızı yoksa deklanşör düğmesine kesinlikle doğru anda basmanız gerekecektir," diyor. "Bu bakımdan çekimini yaptığınız spor hakkında biraz bilgi sahibi olmak gerçekten işinize yarayacaktır. Bisikletçiyle konuşun, ona hangi hareketleri yapacağını, ne kadar yükseğe çıkacağını ve aksiyonun hangi açıdan güzel görüneceğini düşündüğünü sorun."

Deborah da ona katılıyor: "Jean-Baptiste, birbirimize beklentilerimizi söyleyebilmek adına birlikte çalıştığımız insanlarla iletişim kurmanın ne kadar önemli olduğunu açıkladı. Çekimde yaşadığım en büyük zorluk, konumun hızıyla başa çıkmaktı. Bir sonraki denemede deklanşöre doğru anda basmak için Jéremy'nin pratik sürüşlerini analiz ederek bunun üstesinden geldim."

Fotoğraf makinenizin teknolojisini de avantaja çevirmeyi unutmayın. Konunuzla mükemmel bir iletişimin fotoğraf makinenizin en hızlı sürücü ayarıyla bir araya gelmesi, inanılmaz bir aksiyon çekiminde tüm unsurlar birleştiğinde hareketi yakalama şansınızı artıracaktır. "En iyi kareyi seçmek için sporcuyla paylaşabileceğiniz bir çekim dizisi yapma esnekliğine sahip olmanız gerçekten önemlidir. Çünkü konum ve aksiyonun fotoğraf makinesinin iki tarafından da mükemmel görünmesi gerekir," diyor Jean-Baptiste.

2. Mümkün olduğunca çok unsuru kontrol edin.

Canon Elçisi Jean-Baptiste Liautard, Canon EOS RP fotoğraf makinesi ile kır yolunda dağ bisikletiyle numaralar yapan bir adamın fotoğrafını çekiyor.

Jean-Baptiste, akşamları sıcak renkleri vurgulamak için beyaz dengesini "aşırı yükseltmeyi" sevdiğini söyledi ve Deborah'ya Canon EOS RP'nin beyaz dengesi menüsündeki K (Kelvin) seçeneğiyle manuel olarak daha yüksek bir renk sıcaklığı ayarlayarak bunun nasıl yapıldığını gösterdi.

Yolda yokuş aşağı ilerlerken atlama yapan bir dağ bisikletçisi.

"Arka planı iyi tamamladığını düşündüğümden, bu çekim için Jéremy'den sarı ve kahverengi kıyafetler giymesini istedim," diyor Jean-Baptiste. Canon EOS RP ve Canon RF 35mm F1.8 Makro IS STM lens ile 1/2.500 sn, f/1,8 ve ISO 200 değerlerinde çekilmiştir. © Jean-Baptiste Liautard

Jean-Baptiste, hava durumunu kontrol edemeseniz de çekimin başka hiçbir unsurunu şansa bırakmamanızın en iyisi olduğunu söylüyor. "Problemleri öngörmeye ve mümkün olduğunca çok unsuru kontrol etmeye çalışın. Örneğin, bu çekimden önceki günlerde ağır yağmur yağışı vardı. Bu nedenle atlamalardan bir tanesinin çıkışı aşırı yumuşaktı. Bunu çözmek için atlamanın yapılacağı çıkışın ağzını kazdık ve çamurun birkaç saat içerisinde kuruması için bir ateş yaktık."

Aksiyon sporu çekimlerindeki görece kontrol edilebilir unsurlardan biri, bisikletçinin kıyafetleridir. "Uyumlu görünen veya çekime kontrast katan renkleri yakalamaya çalışın. Örneğin yeşil bir arka planınız varsa bisikletçinin gerçekten öne çıkması için kırmızı veya beyaz kıyafetleri tercih edebilirsiniz."

3. Yüksek bir enstantane hızı ayarlayın.

Odakta mod kadranıyla Canon EOS RP fotoğraf makinesinin üst kısmının bir görüntüsü.

Jean-Baptiste, fotoğraf makinesi ayarları üzerinde tam kontrol için Manuel pozlama moduna geçmeyi öneriyor. Aksiyon fotoğrafçılığına yeni başladıysanız daha fazla deneme yapma özgürlüğünüz olacağından en iyisi görece aydınlık zamanlarda çekim yapmaktır.

En yüksek noktasında arkadaki ağaçların tepesiyle aynı seviyede yüksek bir atlama yapan bir dağ bisikletçisi.

Hareket halindeki sporcuları fotoğraflarken ayrıntıların net kalması için yüksek bir enstantane hızı çok önemlidir. Canon EOS RP ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 52 mm, 1/1.000 sn, f/7,1 ve ISO 1.250 değerlerinde çekilmiştir. © Jean-Baptiste Liautard

Bu çekimde uygun enstantane hızının seçilmesi çok önemliydi. Jean-Baptiste "Dağ bisikleti, muhtemelen çekebileceğiniz en hızlı sporlardan biridir," diyor. "Tekerler o kadar hızlı döner ki 1/800 saniyenin altındaki enstantane hızlarında telleri net biçimde yakalamak zordur. Yeterince ışık varsa minimum 1/1.000 saniyeyi öneririm."

Işık seviyesi düştüğünde bu kadar yüksek bir enstantane hızı ayarı sorun yaratabilir. Ancak Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM gibi geniş maksimum diyafram açıklığına sahip "hızlı" bir lens size daha fazla seçenek sunabilir. "Yüksek enstantane hızında iyi bir pozlama yakalamak için diyafram açıklığı ve ISO değeri konusunda esnek olmanız gerekebilir," diye açıklıyor Jean-Baptiste. "Bazen ön planın biraz daha net olmasını istediğiniz için ışığın az olduğu durumlarda maksimum diyafram açıklığıyla çekim yapmak istemeyebilirsiniz. Böyle durumlarda ISO değerini yükseltmek de aksiyonu yakalamanızı sağlayacaktır."

Jean-Baptiste, buna rağmen en iyi görüntü kalitesine ulaşmak için ISO değerinin olabildiğince düşük tutulmasını öneriyor. Deborah da bu yüzden işe ISO 100 ile başlıyor. "Ardından daha yüksek bir enstantane hızı seçtim," diyor Deborah. "İstediğim pozlamaya ulaşmak için diyafram açıklığı ve ISO değerini ayarladım."

4. Doğru odaklama modunu seçin.

Deborah'nın yanında çimlerin üzerine çömelen Canon Elçisi Jean-Baptiste Liautard, ona Canon EOS RP fotoğraf makinesinin değişken açılı ekranını gösteriyor.

Jean-Baptiste'in Deborah'ya anlattığı gibi fotoğraf makinesini garip açılarda tutarken net çekimler yapmayı kolaylaştırdığından Canon EOS RP'nin değişken açılı ekranı ve otomatik odaklama özelliği gerçekten kullanışlı olabilir.

Hızlı hareket eden bir sporcunun odaklanması, spor fotoğrafçılığındaki temel zorluklardan bir tanesidir. Aksiyonun yakalanmasında hızlı otomatik odaklama özellikli fotoğraf makineleri genellikle çok değerli olsa da Jean-Baptiste, öngörülebilir ve tekrarlanabilir spor hareketlerinde manuel odaklamaya geçmenin daha tutarlı sonuçlar verdiğini söylüyor.

"Spora aşina olduğunuzda ve bisikletçinin tam olarak ne zaman numaranın tepe noktasına ulaşacağını bildiğinizde lensi manuel olarak önceden odaklayabilirsiniz," diyor. "Bunu kolaylaştırmak için sporcudan hareketi yapacağı yerin altında pozisyon almasını isteyin, ardından Canlı Kontrol ekranında görüntüyü 10 kat büyütün. Böylelikle hassas şekilde odaklama yapabilirsiniz." Fotoğraf makinesi aynı açıda kalırsa aksiyonla lens arasındaki odak uzaklığı değişmez ve odak bundan etkilenmez. Bununla birlikte, fotoğraf makinesi yukarı doğru eğilirse odak uzaklığı değişir ve alan derinliği yeterince sığ ise bu, odağın kaymasına neden olur.

"Aksiyon, inişli dağ bisikleti çekimlerinde olduğu gibi öngörülebilir değilse bunun yerine kesinlikle SERVO otomatik odaklanmayı kullanırdım."

Deborah, bu tekniğe alışık olmadığı için fotoğraflarının net şekilde odaklanmasını sağlamak üzere birkaç deneme yapması gerektiğini söylüyor. "Aksiyondan önce Jéremy'nin numarasının en tepe noktasındayken nerede duracağını düşünerek aynı uzaklıktaki bir nesneye otomatik odaklama yaptım, ardından konumun değişmemesi için lensi manuel odaklamaya aldım," diye açıklıyor.

5. Kendi şansınızı yaratın.

Uzun çimlerle kaplı arazide fotoğraf makinesinin önünde bir tutam çim tutan genç bir kadınla uzaktaki tümseğin üzerinde duran iki bisikletli figürü.

Kendi ön planını yanında taşımanız, size aksiyonu en iyi açıdan çekme özgürlüğü verir.

Güneşli bir günde fotoğrafın ön planında çimler ve atlama yapan bir dağ bisikletçisi.

Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM lens maksimum f/1,8 diyafram açıklığıyla kullanıldığında çimler, Jéremy'nin atlaması sırasında yumuşak bir kare sunuyor. Canon EOS RP ile 1/4.000 sn, f/1,8 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Jean-Baptiste Liautard

Jean-Baptiste, Deborah'ya işler planlandığı gibi gitmediğinde hızlı düşünmenin önemini öğretti. Jean-Baptiste, "Derinlik ve üç boyutlu bir özellik kattıkları için fotoğraflarımda dallar ve yapraklar gibi ön plan detayları yakalamayı sevdiğimi anlattım," diyor. "Aralarından çekim yapmak istediğim çimler vardı ancak çok alçaktalardı ve atlama yapılacak yerin önünde düşük açıyla çekim yapmamı engelleyecek bir çit vardı. Bunu çözmek için biraz çim kopardık ve lensin önüne tuttuk."

Deborah için bu yeni bir teknikti. "Fotoğrafımda istemediğim ayrıntıları gizlemek veya daha iyi bir kompozisyon yaratmak için çim veya ağaçları kullanmak bariz bir seçenekti ama bu çekime kadar denediğim bir şey değildi," diye açıklıyor bunu Deborah. "Jean-Baptiste, mükemmel açıyı bulmak için her yeri keşfetmekten çekinmememi ve daha sonra düzenleme sırasında hile yapmamamı ancak fotoğrafı çekmeden önce çevreyi gerektiği kadar düzenlememi söyledi."

Ne mutlu ki Deborah çekimden muhteşem aksiyon sporu fotoğraflarıyla ayrıldı. Jean-Baptiste'in tavsiyelerinin sizin numara çekimlerinize de yardımcı olacağını umuyoruz.

Jean-Baptiste'in anlattığı bu gelişmiş tekniklerle aksiyon fotoğrafçılığınızı bir üst seviyeye taşıyın*.

*Yalnızca belirli dillerde.



Yazan: Marcus Hawkins

İlgili Ürünler

İlgili makaleler