AKSİYON FOTOĞRAFÇILIĞI

Speedlite flaşlar kullanarak aksiyon fotoğraflarınızı ileriye taşıyın

Canon Speedlite flaşın verdiği ışık, yenilikçi aksiyon fotoğrafçılığı teknikleri sunar. Bu faydalı kiti en iyi şekilde nasıl kullanacağınızı öğrenin.
Kaykay yapan kadın, kaykayı altında dönerken havada asılı kalmış şekilde tripod üzerindeki Speedlite ile çekilmiş.

Flaşlı fotoğrafçılık zor gibi görünebilir ama aslında flaş, kullanımı oldukça kolay olan bir kittir. Amacı, görüntünüzün belirli kısımlarını doğru anda ışık vurgusuyla öne çıkarmaktır. Bazen karanlık ortamlarda flaş kullanılması gerekebilir ancak diğer zamanlarda flaşı, farklı bir görünüm oluşturmak için ortam ışığıyla birlikte de kullanabilirsiniz. Tek bir Speedlite flaş, özellikle aksiyon ve spor fotoğrafçılığında çok çeşitli yaratıcı seçenekler sunabilir. Hareketi dondurmayı, hareket bulanıklığını çekmeyi veya her ikisini birden tek karede yakalamayı seçebilirsiniz.

Flaş kullanımında yeniyseniz veya yaratıcı aydınlatma tekniklerinizi geliştirmenin yeni yollarını arıyorsanız buradaki ipuçlarıyla Speedlite'ı göz alıcı aksiyon ve spor fotoğrafları çekmek için kullanabilirsiniz.

1. Yüksek hızlı senkronizasyon ile hareketi dondurun

Kaykay rampasının üstünde duran bir adam, kaykaycının fotoğrafını çekiyor.

Yüksek Hızlı Senkronizasyon (HSS) modunda çekim yapmak için Speedlite'ınızdaki senkronizasyon düğmesine H simgesi görünene kadar basın ve ardından enstantane hızınızı hızlı hareket eden konuları yakalayacak şekilde artırın.

Koyu renkli giysili ve şapkalı bir adam, rampanın tepesinde keskin bir açıyla geriye eğilmiş şekilde kaykay hareketi yapıyor.

HSS, pozlamayı dramatik arka plana göre ayarladığınızda bile ön plandaki konuyu yeterli şekilde pozlayabilmenizi sağlar. Canon EOS RP ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 24 mm, 1/1.600 sn, f/5 ve ISO 1.000 değerlerinde Canon Speedlite 600EX II-RT ile çekilmiştir.

Flaş ile birlikte kullanıldığında çoğu fotoğraf makinesinin maksimum enstantane hızı 1/200 saniye ile sınırlıdır. Bu hız, çok hızlı hareket eden konuları dondurmak için yavaş kalabilir. Ancak fotoğraf makineniz ve flaşınız uyumluysa (burada kullanılan Canon EOS RP ve Canon Speedlite 600EX II-RT gibi) yüksek hızlı senkronizasyon modunda (HSS) çekim yapabilirsiniz. Bu sayede çok daha yüksek enstantane hızlarını kullanabilirsiniz.

Etrafta yürüyen insanları yakalamak için 1/250 saniyelik enstantane hızı yeterlidir. Ancak konunuz bir koşucu veya kaykaycı gibi daha hızlı hareket eden biriyse aksiyonu bulanıklık oluşmadan yakalamak için 1/1.000 saniye daha uygundur. HSS modunda flaş, fotoğraf makinesinin iki deklanşör perdesi ile aynı anda çalışmak için gözle görülemeyecek kadar hızlı şekilde ışık göndermek zorunda kalır. Bu da, enstantane hızı arttıkça flaşın maksimum gücünün azaldığı anlamına gelir. Yine de aksiyon fotoğrafları çekerken konunuzu aydınlatmak istiyorsanız HSS çok faydalı olabilir.

2. Harici flaş ile derinlik katın

Speedlite flaş ile aydınlatılmış kaykaycı grafitili duvarın önünde kaykay hareketi yapıyor.

Konunuzu istediğiniz açıdan (ör. yandan veya arkadan) aydınlatmak için flaşı kullanarak görüntülerinize derinlik katabilir ve fotoğraf makinesi flaşının oluşturduğu donuk önden aydınlatmanın yarattığından daha ilgi çekici bir etki yarabilirsiniz.

Kaykaycı, grafitili duvarın önünde kaykay hareketi yapıyor.

Canon Speedlite Aktarıcı ST-E3-RT (Sür. 2), 600EX II-RT ile neredeyse aynı düğme düzenine sahiptir ve harici HSS flaşı olarak kullanılabilir. Canon EOS RP ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 46 mm, 1/200 sn, f/8 ve ISO 320 değerlerinde Canon Speedlite 600EX II-RT ile çekilmiştir.

3. Konunuzu öne çıkarmak için ortam ışığını yetersiz pozlayın

Adam, kadının kaykay hareketi yaparken fotoğrafını çekiyor. Kadın zıplarken kadrajda kaykayı ters dönmüş şekilde görünüyor.

Ortam ışığını yetersiz pozlamak, karanlık ve kasvetli bir atmosfer yaratır. Bu sayede konunuz Speedlite ile aydınlatıldığında öne çıkar.

Kaykay yapan kadın, kaykayı altında dönerken havada asılı kalmış şekilde görünüyor.

Harici flaş konunun soluna yerleştirildiğinde ve güneş ışığı sağ arkadan geldiğinde dramatik çapraz aydınlatma oluşturabiliriz. Canon EOS RP ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 48 mm, 1/180 sn, f/13 ve ISO 100 değerlerinde Canon Speedlite 600EX II-RT ile çekilmiştir.

Flaş ile gün ışığını birlikte kullanırken iki ışık kaynağı arasındaki oranı ayarlamak için denemeler yapabilirsiniz. Örneğin gün ışığıyla aydınlatılan ortamı bilinçli olarak yetersiz pozlayabilir ve konunuzu vurgulayıp öne çıkarmak için flaşı kullanabilirsiniz. Bunu yapmak için başlangıçta flaşı açmayın ve yetersiz pozlama ile ortam ışığını karanlık ve kasvetli hale getirecek manuel pozlama seviyesini belirleyin. Ardından flaşı açın ve manuel güce ayarlayın.

Çektiğiniz sahne için doğru çıkış değerini bulmak üzere birkaç test çekimi yapın. Bunun gibi parlak gün ışığını bastırmak için yüksek bir çıkış değeri kullanmamız gerekir. Bu nedenle flaşınızı 1/1 tam güce ayarlayarak başlayın ve ardından çok baskın görünüyorsa azaltın. Çıkış değerini değiştirmenin yanı sıra flaşı konumuza yaklaştırarak veya konumuzdan uzaklaştırarak da ışığın gücünü ayarlayabiliriz. Bu şekilde kullanıldığında Speedlite, konunun etrafında atmosferik bir ışık alanı yaratabilmemizi sağlar.

4. Flaşı arka perde senkronizasyonuna ayarlayarak iz oluşturun

Speedlite, bir saniyelik pozlamaya ayarlanıyor.

Arka Perde flaşı, flaşın pozlamanın sonunda (yani arka perdede) etkinleştirildiği bir moddur. Burada flaşın bir saniyelik pozlamanın sonunda etkinleştirildiğini görebilirsiniz.

Uzun pozlama sırasında flaşı kullandığınızda bulanıklık ve netliği dinamik bir şekilde bir araya getirebilirsiniz. Kadrajda yakaladığınız hareket bulanıklık yaratırken kısa flaş parlaması, konuyu pozlamanız içerisinde dondurur. Flaşın pozlamanın başında mı yoksa sonunda mı kullanılacağını seçebilirsiniz. Genellikle en iyi uygulama, flaşı arka perde moduna ayarlayarak sonda kullanılmasını sağlamaktır. Bu şekilde bulanıklık, konunuzun arkasında iz yaratır. Arka perde modunu kullanmak için Canon Speedlite'ınızdaki senkronizasyon düğmesine üç ok simgesi görüntülenene kadar basın.

5. Kaydırma yaptığınız çekimlerde konunuzu netleştirmek için flaş kullanın

Kaykay yapan bir kadının görüntüsünde arka plandaki grafitili duvar bulanık, kaykaycı ise net bir şekilde görülüyor.

Kaydırarak bulanıklık oluşturmak için fotoğraf makinenizi konunuzun hızıyla eşleştirerek konunun hareketini kadrajın bir tarafından öteki tarafına doğru takip edin. Canon EOS RP ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 26 mm, 1/30 sn, f/16 ve ISO 100 değerlerinde Canon Speedlite 600EX II-RT ile çekilmiştir.

Fotoğraf makinesini konunuzu takip ederek kaydırmak, bulanıklık ve netliğin muhteşem bir kombinasyonunu oluşturur. Zamanlama doğru olduğunda konu net görünürken sahnenin geri kalanı bulanıklaşır. Kaydırma flaş kullanmadan da yapılabilir ancak flaşla yapıldığında konu daha net ve belirgin görünür. Flaşı arka perde senkronizasyonu moduna ayarlayın, enstantane önceliği modunu kullanın ve enstantane hızını yaklaşık 1/30 saniyeye (veya araçlar gibi hızlı hareket eden konularda daha yüksek bir hıza) ayarlayın. Hazır olduğunuzda fotoğraf makinesini hareketi takip edecek şekilde kaydırın. Konuyu net bir şekilde yakalamak için birkaç deneme yapmanız gerekebilir ancak bu, yaratacağınız hız ve hareket hissine değer.

6. Birleştirilmiş bir görüntü oluşturmak için hızlı flaş parlamalarını kullanın

Speedlite flaşı, ÇOKLU moda ayarlanıyor.

ÇOKLU modda parlama sayısını ve saniye başına frekansı (Hz) ayarlayabiliriz. Parlama sayısını frekansa bölerek ideal enstantane hızını belirleyin.

Hareket yapan kaykaycının yanıp sönen flaş ile uzun pozlamalı çekimi.

ÇOKLU mod, aksiyon fotoğrafçılığında bunun gibi soyut ve birleştirilmiş görüntüler oluşturabilmeniz için çok sayıda yaratıcı fikir sunar.

ÇOKLU mod, arka arkaya hızlıca flaş patlatan yaratıcı bir Speedlite ayarıdır. Uzun pozlamayla birlikte kullanıldığında konunuzu kadraj içinde birden fazla konumda yakalayabilirsiniz. Bu yöntemin zorluğu, aynı çift pozlamada olduğu gibi aydınlık alanların kesişerek birbirine karışmasıdır. Bu nedenle konunuzu karanlık bir arka plan üzerinde ya da gece vaktinde ve tek bir yöne doğru hareket ederken çekmeniz en iyi sonuçları verir.

Bu tekniklerde uzmanlaştıktan sonra daha fazla ilham almak için profesyonel ekstrem spor fotoğrafçısı ve Canon Elçisi Lorenz Holder'ın aksiyon fotoğrafçılığında flaş kullanımına dair en iyi ipuçlarını1 öğrenebilir veya profesyonel aksiyon fotoğrafçısı Dave Mackison'ın Speedlite EL-1 ile çekimlerine2 göz atabilirsiniz.

Yazan: James Paterson

  1. Yalnızca İngilizce olarak sunulur.
  2. Yalnızca belirli dillerde sunulur.

İlgili Ürünler

İlgili Makaleler

  • HAREKET FOTOĞRAFÇILIĞI

    Fotoğrafçılıkta hareket yakalama

    Hareketleri nasıl yakalayacağınızı ve görüntülerinize nasıl hareket hissi katacağınızı keşfedin.

  • TEMEL FOTOĞRAFÇILIK BİLGİLERİ

    Yeni başlayanlar için panlama fotoğrafçılığı

    Bu en iyi ipuçları ile daha iyi aksiyon fotoğrafları için panlama özelliğini nasıl kullanacağınızı keşfedin.

  • AKSİYON FOTOĞRAFÇILIĞI

    Aksiyona yönelik en iyi lensler

    Aksiyon fotoğrafçılığına yönelik en iyi lensler kılavuzumuz.

  • TEMEL FOTOĞRAFÇILIK BİLGİLERİ

    Enstantane hızı ipuçları

    Yeni başlayanlara yönelik kılavuzumuzla enstantane hızında uzmanlaşın ve daha iyi aksiyon çekimleri yapın.