SEYAHAT FOTOĞRAFÇILIĞI

Araştırma, uyum, saygı – Bilinçli bir seyahat fotoğrafçısı olma

Farklı kültürleri belgelemek seyahat hikayelerinizi ilginç hale getirir fakat fotoğrafları hassasiyetle oluşturmak önemlidir. Foto muhabir Gulshan Khan bazı tavsiyeler paylaşıyor.
Güney Afrika'nın Johannesburg şehrindeki bir şölende atlı karıncadaki bir ata binen genç bir Müslüman kız, mutlulukla bağırıyor.

Eller atlı karıncadaki canlı renklere sahip atı sıkıca kavrarken yüz heyecanla ışıldıyor ve baş örtüsü bir süper kahramanın pelerini gibi dalgalanıyor. Bu, Müslüman bir genç kızın akıllardaki tipik imajı değil; tam da bu nedenle Canon Marka Elçisi Gulshan Khan'ın en sevdiği fotoğraflardan biri. "Başta kadınlar ve genç kızlar olmak üzere Müslümanlar olarak, her zaman sahip olduğumuz derinliği yansıtacak şekilde betimlenmiyoruz. "Biz" diyorum çünkü bu benim de ait olduğum bir topluluk," diye açıklıyor Güney Afrikalı foto muhabir. "Afrika kıtasına ait fotoğraflarda çok fazla sefalet ve "ötekileştirme" görüyoruz. Oysa saygılı bir şekilde fotoğraflanmış bu fotoğraftaki kız ne kadar neşeli görünüyor."

Gulshan'ın örneği bize fotoğraf makinesinin gücünü hatırlatıyor. Oluşturduğunuz görüntüler, dünyaya tek boyutlu bakış açıları da sunabilir; çok daha fazla anlam da taşıyabilir. Bu özellikle, ister hemen yanı başınızdaki bir mahallede ister ulaşmak için binlerce kilometre yol gittiğiniz bir yerde olsun, sizinkinden farklı kültürleri veya toplulukları fotoğraflamak söz konusu olduğunda geçerlidir. Gulshan için bu işin bir parçası. İşleri National Geographic, The New York Times ve The Guardian'da yayınlanmış bağımsız bir foto muhabir ve daha önce Agence France Presse (AFP) için çalışmış serbest bir fotoğrafçı olan Gulshan, kendi ülkesinde ve başka yerlerde düzenli olarak insanların fotoğraflarını çekiyor. Burada, etkileyici ancak hassas kültürel fotoğrafları nasıl oluşturabileceğinizi açıklıyor.

Tarih bilincine sahip olun.

Güney Afrika'da kaçak avlanmayla mücadele eden bir muhafız gece dışarıdaki hayvan barınağında hareket olup olmadığını görmek için büyük bir el feneri kullanıyor.

Güney Afrika'da kaçak avlanmayla mücadele eden bir muhafız hava karardıktan sonra hareket olup olmadığını görmek için bir hayvan barınağını kontrol ediyor. "Farklı durumlarda nasıl davranacağımı hala öğreniyorum. Her zaman kendinizi sorgulayın," diyor Gulshan. Canon EOS 5D Mark III ( Canon EOS 5D Mark IV'ün eski modeli) ve Canon EF 35mm f/1.4L USM lens ( Canon EF 35mm f/1.4L II USM lensin eski modeli) ile 1/80 sn, f/1,4 ve ISO 3.200 değerlerinde çekilmiştir. © Gulshan Khan

Fotoğrafçılığın yeni bir teknoloji olduğu 19. yüzyılda, Avrupalı sömürgeciler fotoğraf makinesinin yerli halkları sınıflara ayırmak ve baskı altında tutmak için kullanılan bilimsel bir araç olduğunu sanıyordu. Gulshan bu mirasın devam ettiğini ve fotoğraf makinesinin tarafsız bir araç olduğu algısını beslediğini düşünüyor.

"Fotoğraflar öğreticidir. Bize kendimizi ve birbirimizi nasıl göreceğimizi öğretirler," diyor. "Bir fotoğrafın nesnel bir gerçeklik olduğu düşünülüyor ama bu bir yanılgı. Fotoğraflarınızın içinde her zaman siz de olursunuz. İdeolojiniz, deneyimleriniz ve değerleriniz kadraja almayı ve kadrajın dışında bırakmayı seçtiğiniz şeylerde kendini gösterir."

Gulshan ayrıca bazı Batılı gezginlerin ve görüntü üreticilerin "egzotik" ülkeleri keşfetme zorunluluğu hissetmesinde kendini gösteren tepeden bakan tavrı da vurguluyor. Gulshan, "Bir yerleri ziyaret edip fotoğraf çekmek sorun değil," diyor. "Sorun olan, bunu, fotoğrafladığınız insanlardan üstün olduğunuz ve daha çok şey bildiğiniz varsayımıyla yapmak."

Araştırmanızı yapın

Bir çatıdaki dans pistinde salsa yapan iki kişi ile arkalarında ve yanlarda oturmuş, onları izleyen insan grupları.

Maboneng, Johannesburg, Güney Afrika'daki bir çatıda yapılan salsa partisinde dans eden insanlar. Gulshan, "Bir festivalde veya etkinlikte fotoğraf çekiyorsanız insanların neden orada olduğunu, etkinliğin ne için gerçekleştirildiğini bilmeniz gerekir," diyor. Canon EOS 5D Mark III ve Canon EF 35mm f/1.4L USM lens ile 1/320 sn, f/2,8 ve ISO 50 değerlerinde çekilmiştir. © Gulshan Khan, The Washington Post adına

"Kültür" kelimesini duyduğunuzda ilk olarak milliyet, ırk veya din düşünme eğiliminde olursunuz ancak Gulshan için bu kavram bundan çok daha kapsamlı. "Bu, örneğin, herhangi bir özel değer sistemine, bir çalışma kültürüne sahip bir grup veya bir sosyal sınıfa ait ya da bir müzik alt kültürünün parçası olan kişiler olabilir," diyor.

Ne olursa olsun, fotoğraf makinenizle çekime gitmeden önce mümkün olduğunca çok araştırma yaptığınızdan emin olmanız gerekir. Bu, size anlamlı fotoğraflar çekme fırsatı verecek olan sıra dışı yerleri veya önemli olayları (bu bir festival veya protesto olabilir) belirlemenize yardımcı olur.

Aynı zamanda farklı halkların normlarını, geleneklerini ve karşı karşıya oldukları sorunları anlamak da önemlidir; bu nasıl fotoğraflar çekeceğinize karar vermek için bilgi sahibi olmanızı sağlar. Gulshan medyadaki içerikleri takip etmenizi, kitap okumanızı, belgeseller izlemenizi, Google Haritalar'ı kullanarak gideceğiniz yerleri tanımanızı ve en önemlisi insanlarla konuşmanızı öneriyor. Yurt dışındaysanız ve bir otelde kalıyorsanız personelle sohbet edin. Bir etkinlikteyseniz katılımcılara bunun onlar için ne ifade ettiğini ve neden orada olduklarını sorun. Saygılı, anlayışlı ve öğrenmeye hazır olun.

Kitinizi akıllıca seçin ve kullanın.

Uzun beyaz bir elbise giymiş ve göz alıcı mücevherler takmış bir kadın, Johannesburg'daki evinin önündeki bir bankta oturuyor.

Gulshan mümkün olduğunda planlanmış portreler çekmeyi seviyor. Johannesburg'daki mücevher stilini konu alan bir hikaye için yapılan bu çekimde, farklı kültürel arka planlara sahip bireylerin fotoğraflarını çekti – Etiyopya restoranı Netsi'nin sahibi Netsanet Abera Tumssa, evinin önünde otururken fotoğraflanmış. Canon EOS R5 ve Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM lens ile 1/1.000 sn, f/2 ve ISO 250 değerlerinde çekilmiştir. © Gulshan Khan, The New York Times adına

Etkili görüntüler elde etmek ile insanlara hak ettikleri gibi düşünceli davranmak arasında bir denge vardır. Gulshan genel olarak uzun lenslerden kaçınıyor ve Canon EOS R ve EOS R5 fotoğraf makinelerini Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM lens ile kullanarak fotoğrafladığı konuya yaklaşıp harekete dahil olmayı tercih ediyor. "O kadar yakın olduğunuzda insanlarla konuşmanız gerekir ve fotoğraflarınız kaçınılmaz olarak daha samimi olur," diye açıklıyor.

Bunun tek istisnasının çekim izni alarak kutsal mekanlarda çalıştığı ancak rahatsızlık vermek istemediği durumlar olduğunu söylüyor. "İbadet yerlerinde kültüre karşı hassas olmanız gerekir ve saygısızlık etmediğinizden veya rahatsızlık vermediğinizden emin olmanın en iyi yolu, orada bulunmanızın bir sakıncası olup olmadığını sormaktır," diyor. "Girmenize izin verilen ve verilmeyen yerleri ve kuralları sorun. Örneğin, birçok cami ve tapınakta ayakkabılarınızı çıkarmanız, uygun şekilde giyinmeniz gerekir. Ayrıca ibadet eden bir kişinin önünden geçmek veya onunla konuşmaya çalışmak saygısızlık olarak kabul edilir.

"Bu gibi durumlarda Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM lens kullandım," diye ekliyor. "Böyle sessiz ve dikkat çekmeden hareket edilmesi gereken durumlarda rahatsızlık vermemek ve saygılı davranmak için deklanşörümü mümkün olduğu kadar sessiz kullanıyorum."

Sessiz çekim seçeneğini sadece EOS R5 gibi profesyonel düzeydeki fotoğraf makineleri sunmuyor. Aynasız Canon EOS R10'da sessiz çekim moduna geçildiğinde tüm ilgili ayarlar da aynı anda yapılır. Böylece fotoğraf makinesinden ses veya ışık yayılması engellenir. EOS R10'u çok yönlü Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM lens ile birlikte kullanmak da size uzun bir menzil sağlayarak vereceğiniz rahatsızlığı en aza indirir.

Fotoğrafını çektiğiniz kişileri dahil edin

Elini yüzüne bastırmış şekilde bir duvarın üstünde oturan yaşlı bir adam. Arkasında parlak renklere boyanmış bir ev ve sislerle örtülü bir dağ.

Hint Okyanusu'ndaki bir Fransız toprağı olan Réunion Adası'nda bulunan memleketi Hell-Bourg'da fotoğraflanan 56 yaşındaki Jean Rene. "İyi kültür fotoğrafçılığı, fotoğrafını çektiğiniz kişilere yönelik derin bir empati duygusuna dayanır. Bu olmadan yaptığınız iş sadece eylemde kalır," diyor Gulshan. Canon EOS 5D Mark IV ve Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM lens ( Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM'nin eski modeli) ile 35 mm, 1/250 sn., f/2,8 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Gulshan Khan, The New York Times adına

Yemek ve meşrubat şişeleriyle dolu uzun bir yemek masasında oturan bir grup kadın.

Johannesburg'da bulunan Nizamiye Camii'nde Ramazan oruçlarını açan bir grup kadın – Gulshan'ın Güney Afrika halkıyla ilgili "The Things We Carry With Us" (Beraberimizde Taşıdıklarımız) adlı serisinden bir fotoğraf. Canon EOS 5D Mark III ve Canon EF 35mm f/1.4L USM lens ile 1/2.500 sn, f/1,4 ve ISO 10.000 değerlerinde çekilmiştir. © Gulshan Khan

Fotoğraf çekilmesinin beklendiği kamuya açık etkinliklerde çektiğiniz fotoğraflar ile ara sokaklarda dolaşırken veya belirli bir grupla yürüttüğünüz kişisel bir proje kapsamında çektiğiniz fotoğraflar arasında bir ayrım yapmanız önemlidir. Gulshan, "Bilgi vererek onay almanız gerekir," diyor. Bu, insanlara neden fotoğraflarını çekmekle ilgilendiğinizi ve sonrasında fotoğrafları ne için kullanacağınızı net bir şekilde açıklamak anlamına gelir.

Bunun nasıl yapılacağı senaryoya bağlıdır. Bir topluluk içinde bir proje yürütüyorsanız önce izin alarak insanları tanıyabilirsiniz; böylece insanların siz oradayken rahat davranacağı anlarda habersiz çekim yapabilirsiniz. Şehrin sokaklarında, bir pazar tezgahının sahibiyle sohbet edip sonrasında portresini çekebilirsiniz. Gittiğiniz yerin dilini konuşmuyorsanız size çeviri yapabilecek birini bulun. Fotoğrafını çektiğiniz kişinin nasıl tepki verdiğine sürekli dikkat edin. Gulshan'ın dediği gibi; "İnsanları rahatsız edip etmediğinizi anlayabilirsiniz." Rahatsız ettiğinizi fark ederseniz fotoğraf makinenizi indirin.

Saygılı bir şekilde çalışın.

Önlerindeki bir şeyi izlerken şarkı söyleyen, dans eden, gülen ve bir şeyler içen bir grup insan.

"Kendinize her zaman şunu sorun: Bu derinliği ne sağlıyor? Hikaye nerede?" diyor Gulshan. Canon EOS 5D Mark III ve Canon EF 35mm f/1.4L USM lens ile 1/400 sn, f/1,4 ve ISO 1.600 değerlerinde çekilmiştir. © AFP Photo/Gulshan Khan

Şimdi fotoğraf makinesini "içgüdüsel biçimde" kullansa da Gulshan görüntülere gerçek anlamda bakmaya ve insanların nasıl yansıtıldığını düşünmeye zaman ayırmış. "Görsel okuryazarlık ve bilinç sahibi olmak önemli," diyor. "Çekim yaptığınız açılar ve bu açıların fotoğrafa bakan birine neler aktardığı gibi şeyleri düşünün." Fotoğrafçıların kendi topluluklarını nasıl temsil etmeyi seçtiğini daha iyi anlamak için farklı Instagram hesaplarını takip edin. Bazen bir konuyu daha detaylı anlatmak için bir fotoğraf dizisi gerekebilir ancak Gulshan, "Bir halk veya kültürle ilgili derin bir şey söylemek için tek bir fotoğraf da yeterli olabilir. Bunun hiçbir zaman hikayenin tamamını gözler önüne sermediğini unutmamanız yeterli." diyor.

Yazan: Rachel Segal Hamilton

İlgili ürünler

İlgili makaleler

  • YARATICI BASKI

    Seyahatlerinizi profesyonelce belgeleyin.

    Canon Zoemini S2 ile çektiğiniz tatil fotoğraflarını kişiselleştirilmiş, yaratıcı bir günlüğe dönüştürün.

  • SEYAHAT

    Mükemmel bir seyahat arkadaşı

    Profesyonel fotoğrafçı Martin Bissig, EOS R10 ile Sri Lanka'ya doğru bir yolculuğa çıkıyor.

  • SOKAK FOTOĞRAFÇILIĞI

    Sokak fotoğrafçılığı ipuçları

    Mimari odaklı çarpıcı sokak fotoğrafları çekmek için temel tavsiyeler.

  • TEMEL FOTOĞRAFÇILIK BECERİLERİ/DIŞ MEKAN

    Zorlu hava koşullarında çekim yapmaya yönelik ipuçları

    Hem ekipmanlarınızı hem de kendinizi korumaya kadar, işte zorlu hava koşullarında fotoğraf çekmede uzmanlaşmak için en iyi ipuçlarımız ve tavsiyelerimiz.