SOKAK FOTOĞRAFÇILIĞI

Benzersiz sokak fotoğrafçılığı çekimleri için en iyi ipuçları

Andres McNeill, sokak fotoğrafçılığının son yıllarda evrim geçirdiğini, günümüzde daha deneysel olduğunu ve diğer türlerden ilham aldığını söylüyor.
Uzun bir asma köprüden bir dizi yüksek binaya doğru yürüyen figürün arkadan çekimi. Sokak fotoğrafçısı Andres McNeill tarafından çekilmiştir.

Sokak fotoğrafçılığı, fotoğraf makineleri kolaylıkla gezdirilebilecek kadar taşınabilir hale geldiğinden beri hayatımızda. Bu, çok çeşitli stiller içeren bir tür olsa da genellikle topluma açık alanlarda kurgulanmadan çekilen fotoğraflar olarak tanımlanır. Çoğu insan, 1960'larla 1980'ler arasındaki New York stilinin geleneksel sokak fotoğrafçılığı olduğunu düşünür: Bazen doğrudan insanların yüzüne odaklanan, yüksek tempolu fotoğraflar. Ancak tüm fotoğrafçılık türleri gibi o da evrim geçirmiştir.

Herkesin cebinde akıllı telefonların olduğu bir dönemde, ciddi sokak fotoğrafçıları fotoğraf makineleriyle çektikleri görüntülerin kalitesi ve yaratıcılıklarıyla diğerlerinin arasından sıyrılmaktadır. Yukarıda bahsedilen stile bağlı kalsalar da sokak fotoğrafçılığına kendi yöntemleriyle devam etmektedirler.

Andres McNeill'a bakın. Birleşik Krallık'taki Glasgow şehrinde yaşayan fotoğrafçı bu İskoç şehrinin mimari odaklı dramatik çekimleriyle sosyal medya büyük bir takipçi kitlesi kazanmış. Andres için önce binalar, sonra insanlar geliyor.

Bu yazıda sokakta çekim yapmaya dair ipuçlarını paylaşıyor.

1. Etrafınızdaki dünyayı gözlemleyin.

Büyük ve heybetli bir binanın önünde yürüyen şemsiyeli iki figür. Sokak fotoğrafçısı Andres McNeill tarafından çekilmiştir.

Andres mimariden ilham alsa da şehir fotoğrafçılığına insanları dahil etmeyi, hareket ile kişilik katmayı ve çekimlerini hayata geçirmeyi seviyor. Canon EOS R6 ve Canon EF 70-200mm f/4L IS USM lens ile Canon Yuva Adaptörü EF-EOS R kullanılarak 200 mm, 1/800 an, f/4 ve ISO 400 değerlerinde çekilmiştir. © Andres McNeill

Yüksek bir binanın kırmızı kiremit duvarlarının gölgesinde bastonuyla kaldırımda ilerleyen yaşlı bir adam. Sokak fotoğrafçısı Andres McNeill tarafından çekilmiştir.

Bu binanın dışındaki metal unsurlarla yol işaretleri, fotoğrafa bakanları görkemli kırmızı kiremit kaplı duvarların yanında bastonuyla yürüyen yaşlı figüre yönlendirmeye yardımcı oluyor. Canon EOS R8 ve Canon RF 28mm F2.8 STM lens ile 1/800 sn, f/2,8 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Andres McNeill

Andres günlük çekimler için dışarı çıktığında nereye gideceğini düşünmekten kasıtlı olarak kaçınıyor ve bunun yerine gördüklerine tepki veriyor. Bununla birlikte, ne aradığını biliyor. "Şehir mimarisine dikkat ettiğimden pek çok sokak fotoğrafçısından farklı olduğumu söyleyebilirim," diye açıklıyor. "Ölçeği göstermek ilgimi çekiyor. Kontrast yaratmak için büyük bir bina ve ardından ön planda insanları kullanmayı seviyorum."

Andres, güçlü bir kompozisyon oluşturacağını düşündüğü bir yer bulana kadar etrafta dolaşıyor ve ardından fotoğraf makinesini hazırlayıp bekliyor. "Arka plan olarak güzel bir bina bulduktan sonra önden geçen kişi neredeyse ikinci planda kalıyor," diyor. Konuyu ideal hale getiren unsurlar genellikle görsel tekrar veya rastlantıdır: "Yeşil üstlü birinin fotoğrafının bulunduğu reklam panosunun yanında duran yeşil üstlü biri gibi".

Bir sahnedeki kişileri fotoğraflarken odak noktası belirlemek önemlidir. Bu nokta ana konu olan kişinin gözleri, kalabalığın ortasında duran bir kişinin yüzü ya da ya da sokakta aceleyle ilerleyen bir kişi olabilir.

2. Size ilham veren bir stil bulun.

Aşağıdan çekilen bu sokak fotoğrafında gölgedeki kalan iki gösterişli bina, bol güneş ışığı alan üçüncü bir binayı çerçeveliyor.

Yüksek binaları kare içinde çerçeve olarak kullanmanın sağladığı avantaj, istediğiniz zaman çekim yapabilmenizdir. Andres, "Güneş en tepede olduğu için genellikle fotoğrafçıların kabusu olan gün ortası saatlerde çekim yapmanızın bir önemi yok çünkü bu saatlerde bile ışıkla gölge arasında hoş bir kontrast bulabilirsiniz," diyor. Canon EOS R8 ve Canon RF 28mm F2.8 STM lens ile 1/250 sn, f/2,8 ve ISO 200 değerlerinde çekilmiştir. © Andres McNeill

Platformda bekleyen kişi hızla geçen treni izliyor. Kişi bütünüyle odaktayken tren vagonları bulanıktır.

Andres'in film karelerine benzeyen görüntüler oluşturmayı sevmesinin nedenini, bunun "neredeyse çocukluğumun Glasgow'u gibi nostaljik bir görünüm yaratması" diye açıklıyor. Canon EOS R6 ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 1/6 sn, f/4,5 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Andres McNeill

Sinema, görüntü kompozisyonlarını "neredeyse filmlerdeki temel çekimler gibi" oluşturan Andres için önemli bir temas noktasıdır.

Andres, günümüzde sokak fotoğrafçılığı söz konusu olduğunda "herkese uygun tek bir çözüm" olmadığını vurguluyor. Andres'in ilgisini en çok çeken unsurlar, ister 19. yüzyıldan Viktorya dönemine ait yapılar ister Glasgow sokaklarındaki nadir Brütalist yapılar olsun, binaların şekil ve desenleridir. "Ben, binaya ait çizgilerin sizi bir konuya yönlendirdiği kılavuz çizgilerini kullanmaya bayılıyorum," diyor. Bazen çerçevenin iki yanına birer bina alıp sonra da merkezde bana doğru gelen bir taksi veya kişiyle çekimler yaparım.

Andres, "Bu konuya yaklaşmanın pek çok yolu var," diye ekliyor. "Klasik yöntem her zaman 35 mm kullanmak ve bazen de kalça hizasından yakın çekim yapmaktı. Ama şimdi çok çeşitli odak uzaklıkları kullanıyoruz. Daha içe dönükseniz 85 mm veya 200 mm kullanarak sokağın karşısından çekim yapabilir ve 35 mm'de kaçırabileceğiniz anları yakalayabilirsiniz."

3. Yaratıcı perspektifler benimseyin.

Sokak fotoğrafçısı Andres McNeill tarafından bir köprünün altından çekilen bina ve ağaçların, yoldaki büyük su birikintisine yansıması.

Andres, zemini ve köprünün altını doğal birer çerçeve olarak kullanıp binanın ve ağaçların yansımasın yoldaki büyük su birikintinden görünmesini sağlayarak normalde fark edilmeyecek bir sahneyi ilgi çekici hale getirmiş. Canon EOS R8 ve Canon RF 28mm F2.8 STM lens ile 1/1000 sn, f/3,5 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Andres McNeill

Parke taşlarıyla kaplı dolambaçlı bir Glasgow sokağının yukarıdan çekimi. İki yandaki binaların arasına küçük süsleme bayrakları asılmış. Sokak fotoğrafçısı Andres McNeill tarafından çekilmiştir.

Sokak manzaralarını yukarıdan aşağıya veya yerde konum alıp yukarıya doğru çekerek şehir fotoğrafçılığınıza çeşitlilik katın. Canon EOS R6 ve Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM lens ile Canon Yuva Adaptörü EF-EOS R kullanılarak 16 mm, 1/160 an, f/5 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Andres McNeill

Kendinize özgü fotoğraflar çekmek için alışılmadık bir açıdan veya sıra dışı bir perspektiften çekim yapmayı deneyin. Andres'in Glasgow'da sevdiği yönlerinden biri de şehir çok tepelik olduğundan kadraja katılabildiği farklı perspektif ve katmanlar. Yükseltiler, gün batımını yakalamak için de idealdir.

Faydalı tekniklerden biri de pencere camı veya diğer parlak yüzeylerdeki yansımaları aramaktır. İlginç kompozisyonlar oluşturmak için pencerelerin yanı sıra su birikintileri ve akarsular üzerinde denemeler de deneme yapabilirsiniz.

Sokak fotoğrafları çekiyorsanız şehrinizin benzersiz özelliklerini düşünün ve fotoğraflarınızı ilginç ve bireysel hale getirmek için bunlardan faydalanın.

4. Havayı avantaja çevirin.

Şık siyah takım elbiseli ve büyük siyah şemsiyeli bir kişi, yağmurlu havada sırtı fotoğraf makinesine dönük şekilde şehrin sokaklarında ilerliyor. Andres McNeill tarafından çekilmiştir.

Canon'un hava koşullarına karşı koruma özelliği Andres'i asla hayal kırıklığına uğratmasa da çiseleyen yağmurun fırtınaya dönmesi ihtimaline karşı bazen yanına fotoğraf makinesi için ekstra yağmurluk alıyor. Canon EOS R6 ve Canon EF 70-200mm f/4L IS USM lens ile Canon Yuva Adaptörü EF-EOS R kullanılarak 165 mm, 1/160 an, f/4 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Andres McNeill

Alacakaranlıkta dar, parke taşlı bir sokak ile binaların arasına asılan ve yansımaları yoldaki su birikintilerine vuran ampuller. Andres McNeill tarafından çekilmiştir.

"Çekim yapmak" bir bekleme oyunudur. Andres, kareye giren biri gibi istediği görüntüyü almadan aynı yerde yarım saat kadar bekleyebilir. Ancak ilginç bir konum belirledikten sonra, oraya daha sonra her zaman dönebilirsiniz. Canon EOS R6 ve Canon EF 70-200mm f/4L USM lens ile Canon Yuva Adaptörü EF-EOS R kullanılarak 1/250 sn, f/4,5 ve ISO 3.200 değerlerinde çekilmiştir. © Andres McNeill

Glasgow, hoş binalara sahip olsa da Birleşik Krallık'ın en çok yağış alan şehirlerinden birisidir. Ama Andres bunu önemsemiyor. Hatta hava durumunu izlerken havanın yağmurlu olmasını diliyor. "Arkadaşlarım ve ailem benden nefret ediyor," diyor gülerek.

"Çözünürlüğü çok yüksek olduğundan EOS R Sistemi fotoğraf makineleriyle çalışıyorum ve her bir yağmur damlasını görebiliyorum," diye ekliyor. "Yağmur, yaz günlerinde çekebileceğiniz fotoğraflara tamamen farklı bir görünüm katıyor. Bu daha kasvetli bir görünüm oluyor." Ayrıca şemsiyeler de mükemmel aksesuarlardır.

5. Saygılı olun.

Andres McNeill'in sokak fotoğrafında bisikletçi, muhteşem bir taş binanın önündeki parke taşlı caddeden aşağı yönde ilerliyor.

Andres, fotoğraf çekmeye yeni başladığında konusuna olabildiğince yaklaşan geçmişteki sokak fotoğrafçılarını taklit etmeye çalışıyormuş. Fotoğrafçı, "İnsanların kişisel alanına girmek pek hoşuma gitmiyor," diyor. "Bu benim tarzım değil." Canon EOS R8 ve Canon RF 28mm F2.8 STM lens ile 1/500 sn, f/4,5 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Andres McNeill

Çekim yapmayı planladığınız yerde sokak fotoğrafçılığının yasal olup olmadığını her zaman kontrol etmeniz önerilir. Ancak genellikle çoğu ülke, aksi belirtilmedikçe halka açık yerlerde fotoğraf çekimine izin verir. Park gibi halka açık alanlardaki insanlar ve sokaklardaki yayaların fotoğraflanması da buna dahildir.

Aynı şekilde yabancıların fotoğrafını çekmek de göz korkutabilir. Normalde çekimi yaptıktan sonra mümkünse konusunun yanına giderek konuşan ve fotoğraf makinesinin arkasındaki fotoğrafı gösteren Andres, "Ne yaptığınızı açıkça ifade edin ve tutkunuzu ortaya koyun," diyor. Ayrıca insanlara çektiğiniz fotoğrafları paylaşmayı teklif edebilir veya çevrimiçi olarak görüntüleyebilmeleri için sosyal medya hesaplarınıza dair bilgileri verebilirsiniz.

Çoğu anlayışlı olsa da istendiğinde Andres fotoğrafları memnuniyetle silecektir.

6. Sokak fotoğrafçılığı kit çantanızı mükemmelleştirin.

Canon RF 28mm F2.8 STM lens takılmış bir Canon EOS R8'i tutan bir çift el.

Spontane anları ve ilginç sahneleri yakalamak, sokak fotoğrafçılığının en keyifli yönlerinden biridir. Bunun için hızlı seri çekim modlu bir fotoğraf makinesi idealdir. EOS R8, elektronik deklanşörü ile 40 kare/sn'ye kadar çekim yapabilir ve deklanşöre yarım basarak RAW dosyaları yakalamaya başlamanızı sağlayan 30 kare/sn RAW Seri Çekim moduna sahiptir.

Kompakt boyutları ve düşük ışıktaki yüksek performansları tam kare EOS R8 ve EOS R6 Mark II'den APS-C EOS R10 ve EOS R50'ye kadar Canon'un aynasız EOS R Sistemi aynasız fotoğraf makinelerini sokak fotoğrafçılığı için mükemmel bir seçim haline getirir.

Andres, genellikle kesintisiz seri çekim modunda yüksek enstantane hızlarında çekim yapıyor. "Hareketi dondurmak istiyorum ve çekimi kaçırmak istemiyorum," diyor.

Gözün gördüğüne en yakın sonuçları verdiği ve bu nedenle doğal bir perspektif sağladığı için sokak fotoğrafçıları geleneksel olarak 35 mm veya 50 mm lensler kullanıyordu. Canon RF 50mm F1.8 STM ve RF 35mm F1.8 MACRO IS STM hem yumuşak bir bokeh efekti hem de geniş diyafram açıklıkları sunar, aynı zamanda arka planı bulanık tutarken konuyu öne çıkararak sinematik bir efekt oluşturmaya yardımcı olur.

Ancak arka planınız konunuz kadar önemliyse geniş açılı bir lens daha iyi bir seçenek olabilir. Son derece kompakt tasarıma sahip Canon RF 28mm F2.8 STM, arka plan bulanıklığıyla denemeler yapmak için hem çok yönlü odak uzaklığına hem de hızlı bir diyaframa sahiptir. Bu özelliği de onu sokak fotoğrafçılığı için ideal bir lens haline getirir. Çok amaçlı Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, optik IS ile fotoğraf makinesinin sarsılmasını en aza indirir ve hem geniş açılı şehir manzaralarını hem de daha yakın sokak portrelerini yakalamanız için çok yönlülük sağlar. Andres, "Bazen yakınlaştırıp farklı perspektifler oluşturmayı seviyorum," diyor.

Telefoto lens ile çekim yapmak, konunuzla aranızda biraz mesafe koyabileceğiniz anlamına gelir. Böylelikle konunuzun mahremiyetini ihlal etmek zorunda kalmazsınız. Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM, çok yönlü bir 10x zoom lensidir ve her senaryoya uygun bir odak uzaklığına sahip bir lens istiyorsanız idealdir.

Sokak fotoğrafçılığı, fotoğrafçılığın en erişilebilir türüdür. Başlamak için karmaşık ve pahalı bir kuruluma ihtiyaç duymazsınız. Nadir bir canlı ortaya çıkana kadar haftalarca gizlenerek beklemeniz, denizaşırı yerlere seyahat etmeniz veya dağlara tırmanmanız gerekmez. Tek yapmanız gereken kit çantanızı almak, yaşadığınız yere yakın sokaklara gitmek ve çekim yapmaktır. Bu ayrıca pratik yaparak daha gelişen bir beceridir. Andres, "Gözünüzü eğitene kadar, inanılmaz anların her zaman gerçekleştiğini fark edemezsiniz," diyor. "Bunun için sadece sabırlı olmak gerekiyor."

Kapımızın hemen önünde büyüleyici konular vardır. Bu yüzden dışarı çıkın, hazır olun ve deklanşöre basın.


Yazan: Rachel Segal Hamilton

İlgili Ürünler

İlgili makaleler

  • SOKAK FOTOĞRAFÇILIĞI

    Sokak fotoğrafçılığı lens görevi

    Canon RF 28mm F2.8 STM'nin sokak fotoğrafçıları için olmazsa olmaz bir kit çantası olmasının nedenlerini öğrenin.

  • Mimari fotoğrafçılık

    Mimari fotoğrafçılık ile ilgili ipuçları

    Profesyonel bir fotoğrafçıdan öğreneceğiniz teknikler ve bilgiler ile mimari fotoğrafçılığa başlayın.

  • SOKAK FOTOĞRAFÇILIĞI

    Soyut sokak fotoğrafçılığını keşfedin

    Sürreel şehir fotoğrafları için basit teknikler kullanarak günlük sahnelerden büyüleyici sanat eserleri çıkarın.

  • SOKAK FOTOĞRAFÇILIĞI

    Sokak portresi ipuçları

    Profesyonel fotoğrafçı Julian Love'dan dikkat çekici sokak portresi çekimleri için en iyi tavsiyeler.