TEMEL FOTOĞRAFÇILIK BİLGİLERİ

Odak yığma için başlangıç kılavuzu

Makro fotoğrafçısı Matt Doogue'un ipuçlarıyla EOS R Sistemi fotoğraf makinelerinin odak yığmayı kolaylaştıran özelliklerini keşfedin.
Matt Doogue tarafından Canon EOS R10'un dahili odak basamaklama ile derinlik birleştirme işlevi kullanılarak yakından çekilmiş bir tavus kuşu tüyünü gösteren 100 kareden oluşan tamamen işlenmiş bir yığın.

Odak yığma, birbirinden biraz farklı odak mesafelerinde birden fazla çekim yapıp ("basamaklama") ardından bunları tek bir görüntüde karıştırarak veya "yığarak" bir konunun veya sahnenin daha büyük bir bölümünün odakta olmasını sağladığınız bir çekim yöntemidir. Görüntülerinizi düzenleme yazılımı kullanarak veya Canon fotoğraf makinelerindeki dahili odak yığma araçlarını kullanarak birleştirebilirsiniz.

Konunuza çok yakın çekim yaparken, mümkün olduğunca fazla ışığın girmesi için genellikle geniş diyafram açıklığı (düşük f değeri) kullanırsınız. Ancak bu size çok dar bir alan derinliği sağlar, yani konunun veya sahnenin büyük bir kısmı odak dışında kalır. Odak yığma, makro fotoğrafçılığında gizli güzelliklerle ve ince ayrıntılarla dolu bir dünyanın kapılarını aralayabilir ancak bir sahnenin önden arkaya kadar net olmasını istediğiniz manzara fotoğrafları için de idealdir.

On yılı aşkın bir süredir doğayla ilgili yayınlar için çekim yapma deneyimine sahip olan profesyonel makro fotoğrafçısı Matt Doogue, manuel odak yığma konusunda uzman. Bununla birlikte, Canon'un EOS R Sistemi aynasız fotoğraf makinelerindeki son teknoloji özellikler, hiç düzenleme yapmadan aynı sonucu elde etmenize yardımcı olabilir. Canon EOS R7 ve EOS R10'un dahili odak basamaklama ve yığma özelliklerini kullanarak minimum çabayla büyüleyici yakın çekimler elde etmek mümkündür.

Odak yığma için en iyi başlangıç seviyesi makro kitini seçmek önemlidir ancak bunu kullanmak için pratik yöntemlere de ihtiyacınız vardır. Bu kılavuzda, Matt'in hem manuel olarak hem de fotoğraf makinesinin dahili özelliklerinden yararlanarak, etkileyici doğa çekimleri için odak yığmayı nasıl kullandığını keşfedeceksiniz. Makro çekim ile ilgili ipuçları ve en yeni Canon EOS R Sistemi serisi ile kısa süre içinde güçlü ve son derece net fotoğraflar çekeceksiniz.

Odak tarama

"Odak basamaklama" özelliğinin etkinleştirildiği bir Canon fotoğraf makinesinde Odak basamaklama menüsünü gösteren bir ekran görüntüsü.

Fotoğraf makinenizin menüsünden Odak basamaklamayı etkinleştirin ve çekilecek görüntü sayısını ayarlayın. Konu fotoğraf makinesinden uzaklaştığında veya daha küçük diyafram açıklıkları ile çalışırken odak artış değeri artırılabilir. Makro konular ve daha büyük diyafram açıklığı için daha küçük bir odak artış değeri seçin.

Canon EOS R7'nin odak basamaklama özelliğini kullanarak bir köprünün fotoğrafını çekmek üzere bir tripodun arkasında çömelmiş Fotoğrafçı Matt Doogue.

Matt, "Görüntü serinizin mükemmel şekilde hizalanmasını sağlamak için çekimler arasında fotoğraf makinesinin hareket etmesini önlemek amacıyla sağlam bir tripod kullanmanız gerekir," diyor. Manzara sahneleri için küçük makro konularına kıyasla daha az görüntü çekmeyi öneriyor.

Görüntülerinizi yığmak için kullandığınız yöntemden bağımsız olarak, bu işlemin ilk aşaması, fotoğrafını çektiğiniz konunun tam alan derinliğini yakalamak için farklı odak ayarlarında bir dizi fotoğraf çekmektir. Buna odak basamaklama adı verilir ve hemen hemen her Canon EOS R Sistemi fotoğraf makinesi, odak mesafesinin her seferinde artırıldığı bir dizi çekim yapıp daha sonra bunları birleştirmenize olanak vererek bu işlemi otomatikleştiren bir özelliğe sahiptir.

"Basamaklama özelliği, konunuz üzerindeki en yakın odak noktasından başlayarak çalışır," diye açıklıyor Matt. "Lensin odak mesafesini otomatik olarak değiştirip menüden seçtiğiniz her artışta bir çekim yaparak sahneyi etkili bir şekilde küçültür."

Matt Doogue tarafından Canon EOS R7'nin odak basamaklama özelliği kullanılarak çekilen ve sadece ilk bölümü odakta görünen bir köprü fotoğrafı.

Matt'in odak basamaklama serisinden, ön planda odakta yalnızca bir çapanın göründüğü bir fotoğraf. Serideki her karede diyafram açıklığı değerinin sabit kaldığından emin olmak için Diyafram önceliği (Av) veya Manuel pozlama modunu kullanın. Canon EOS R7 ve Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM lens ile 1/400 sn, f/5,6 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Matt Doogue

Matt Doogue tarafından Canon EOS R7 ile farklı odak ayarlarında çekilmiş bir dizi görüntüden oluşan ve sahnenin tamamının odakta olduğu, "odak yığma" uygulanmış bir fotoğraf.

Matt tarafından farklı odak ayarlarında çekilmiş bir dizi görüntüden oluşan ve sahnenin tamamının odakta olduğu, "odak yığma" uygulanmış bir fotoğraf. Canon EOS R7 ve Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM lens ile 1/400 sn, f/5,6 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Matt Doogue

Lensinizin otomatik odaklama (AF) moduna ayarlandığından emin olmanız gerekir. Kullandığınız lensin AF/MF düğmesi yoksa AF modunu fotoğraf makinesi menüsünden ayarlayabilirsiniz. Geniş açılı lens kullanmak, nihai görüntüyü, konunun tamamının kadrajda kalmasını sağlayacak şekilde kırpmanızı sağlar.

Matt, odak basamaklama menüsünü ayarlamanın ve kullanmanın çok kolay olduğunu fark etmiş. "Birkaç odak yığma işlemi yaptıktan sonra her seçeneğin ne işe yaradığını anlıyorsunuz," diyor.

Hazır olduğunuzda, fotoğraf çekmeye başlamak için deklanşör düğmesine basmanız yeterlidir. LCD ekranın üst köşesindeki bir sayaç, kalan fotoğraf sayısını gösterir.

Fotoğraf makinesinde odak yığma

"Odak basamaklama" özelliğinin etkinleştirildiği bir Canon fotoğraf makinesinde Odak basamaklama menüsünü gösteren bir ekran görüntüsü.

Canon EOS R7 ve EOS R10 gibi fotoğraf makinelerinin Odak Basamaklama menüsünde Derinlik birleştirme işlevi bulunur. Bu işlev, çektiğiniz görüntüleri tek bir JPEG olarak birleştirirken aynı zamanda her bir kaynak kareyi de kaydetmenize olanak verir.

"Derinlik birleştirme" özelliğinin etkinleştirildiği bir Canon fotoğraf makinesinde Odak basamaklama menüsünü gösteren bir ekran görüntüsü.

Derinlik birleştirme etkinleştirildiğinde, görüntüyü otomatik olarak kırpmak için Derinlik kırpma işlevini kullanabilirsiniz.

Canon EOS R7 ve EOS R10 ayrıca, görüntü sekansınızı fotoğraf makinesinde otomatik olarak istifleyerek ve bilgisayarda işleme ihtiyacını ortadan kaldırarak süreci kolaylaştırır. Matt, "Fotoğraf makinesinde kompozit görüntü oluşturma özelliği oyunun kurallarını değiştiriyor," diyor. "Her bir görüntü, derinlik birleştirme uygulanmış bir görüntü ile birlikte kaydediliyor, böylece sonuç hemen ortaya çıkıyor. Ancak, fotoğraf makinesi yığındaki her bir kareyi sakladığı için bunları kendiniz de işleyebilir veya ayrı ayrı kullanabilirsiniz."

EOS R7'deki her pozlama modunda, dahili odak yığma yapılabilir. "Manuel (M) modu kullanmanızı öneririm çünkü bu size fotoğraf makinenizin tam kontrolünü verir ve nihai görüntünün nasıl olacağını belirleme olanağı sağlar," diyor Matt. "Elde çekim yaparken fotoğraf makinesinin sarsılmasını önlemek için daha yüksek bir enstantane hızı gerekir. Bu, daha yüksek bir ISO ve daha geniş bir diyafram açıklığı ayarı ile elde edilebilir."

Ayarlarınızdan memnun kaldığınızdan emin olmak için test çekimi yapmak iyi bir fikirdir; fotoğraf makinesini sabit tutmak da önemlidir. Matt, "Kadrajın hareketi üzerindeki etkimi en aza indirmek istediğim için hemen hemen her zaman dahili yığma özelliği ile birlikte bir tripod kullanıyorum," diye açıklıyor. Ancak bu, canlı konular için ideal değildir. "Bu durumda, daha yüksek bir enstantane hızı ve daha yüksek bir ISO değeri, fotoğrafçıdan kaynaklanan istenmeyen hareketlerin etkisini azaltmaya yardımcı olur," diye ekliyor. EOS R7'nin dahili görüntü sabitleme özelliği, Matt'e elde çekim yapmak için ekstra bir yol sunuyor.

Bir çiçeğin erkeklik organının, 100 kareden oluşan ve Canon EOS R10'un dahili odak basamaklama ile derinlik birleştirme işlevi kullanılarak odak yığma uygulanmış yakın çekim bir fotoğrafı. Matt Doogue tarafından çekilmiştir.

Matt, bu çiçeğin erkeklik organını Canon EOS R10'un dahili odak yığma özelliğini kullanarak çekmiş. Matt, makro çalışmalar için manzaralara kıyasla daha fazla görüntü çekmenizi tavsiye ediyor. Bu görüntü 100 kareden oluşuyor. Canon EOS R10 ve Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM lens ile 1/80 sn, f/4 ve ISO 200 değerlerinde çekilmiştir. © Matt Doogue

Matt Doogue tarafından Canon EOS R7 ve Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM lens ile çekilmiş küçük bir tuz tanesini gösteren 150 fotoğraftan oluşan, tamamen işlenmiş bir yığın.

Bir tuz tanesinin bu kompozit görüntüsü, EOS R7'de dahili olarak işlenmiş 150 kareden oluşuyor. "Görüntüyü çekim sonrası işleme yazılımında birleştirmek zorunda kalmamak bana çok zaman kazandırıyor," diyor Matt. "Bilgisayarımda 150 görüntüden oluşan bir yığını işlemenin normalde ne kadar uzun süreceğini düşünemiyorum." Canon EOS R7 ve Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM lens ile 1/30 sn, f/7,1 ve ISO 320 değerlerinde çekilmiştir. © Matt Doogue

Çekmeniz gereken kare sayısı konuya bağlıdır ancak dahili odak yığma özelliğiyle Matt, bir tuz taneciği gibi küçük konular için bile yüzlerce kareyi birleştirebiliyor. "Yatay odak yığma için doğal olarak daha dar bir diyafram açıklığı veya daha geniş bir alan derinliği kullanırsınız. Böylece, özellikle tek seferde daha büyük odak alanları yakaladığınız için çok sayıda kare çekmenize gerek kalmaz," diyor Matt. Ayrıca, makro çalışmalarında, odak yığma sırasında çok dar bir alan derinliği kullanılmasının görüntülerinizin kalitesini sınırlayan bir optik efekt olan ışık kırılmasına ve ışık kaybına yol açabileceğini de ekliyor.

Dahili odak yığma işlevine sahip bir fotoğraf makineniz yoksa Canon'un özel bir Derinlik Birleştirme aracı sunan Digital Photo Professional (DPP) yazılımı gibi bir yazılım kullanarak görüntülerinizi birleştirebilirsiniz. "DPP, her bir görüntünün en keskin kısımlarını hizalayıp birleştirerek daha geniş alan derinliğine sahip nihai bir görüntü oluşturur," diyor Matt.

Digital Photo Professional

DPP'de odak yığma

EOS R Sistemi fotoğraf makinesi sahipleri, Canon'un DPP yazılımını ücretsiz olarak indirebilir. Derinlik birleştirme uygulanmış bir görüntü oluşturmak için bu yazılımı nasıl kullanabileceğinizi buradan öğrenebilirsiniz.

Manuel odak yığma

Matt, Canon EOS R7 ve EOS R10 ile zaman kazandıran teknolojiyi benimsemiş olsa da, manuel odak yığmanın hala faydalı olduğuna inanıyor. "Geleneksel odak yığma yöntemi en zor yöntemdir ancak yaratıcılık için daha fazla alan sağlar ve bu yönteme herkes erişebilir," diyor. "Bazı dahili özellikler flaş ünitesiyle çalışmadığı için ışık seçimi konusunda da daha fazla özgürlüğe sahip olursunuz."

Canon fotoğraf makineniz odak basamaklama veya dahili odak yığma özelliğine sahip değilse manuel odak yığmayı denemek kolaydır. Matt, "İlkeler aynı, tek fark kullanıcının her bir çekimi yapıp bunları yığılmış, kompozit bir görüntü olarak işlemesinin gerekmesi," diye açıklıyor. Manuel pozlama ve odak çok önemlidir. "Otomatik odaklamayı (AF) kapatın ve konunuzun en yakın noktasına manuel olarak odaklanın," diyor. "Fotoğraf makinenizin Canlı Kontrol modunu kullanarak konuyu yakınlaştırın ve mümkünse hassas odaklama yapın."

Işık seçenekleri

Üzerinde mantar ve yosun gibi farklı yaşam formlarının bulunduğu bir kayanın, Matt Doogue tarafından Canon EOS R10 ile yakından çekilmiş bir fotoğrafı.

Matt, EOS R10'un düşük ışıkta çekim ve dahili odak yığma özelliklerini göstermek için bir kayanın fotoğrafını çekmeye karar vermiş. "Kayalar genellikle mantar, yosun ve liken gibi pek çok yaşam formuna ev sahipliği yapar," diyor. Bu görüntü, işlemdeki tek bir kareden ibaret. Canon EOS R10 ve Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM lens ile 1/100 sn, f/5 ve ISO 500 değerlerinde çekilmiştir. © Matt Doogue

Üzerinde mantar ve yosunların olduğu bir kayanın Matt Doogue tarafından Canon EOS R10 ile çekilmiş birkaç görüntüsünden oluşan, tamamen işlenmiş bir yığın.

Matt, bu canlı makro fotoğraf için doğal ışıktan yararlanmış. "Bu görüntü, EOS R10 tarafından dahili olarak işlenmiş tam bir yığının kullanılması sonucu elde edildi," diyor Matt. Canon EOS R10 ve Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM lens ile 1/100 sn, f/5 ve ISO 500 değerlerinde çekilmiştir. © Matt Doogue

Odak yığma için hangi yöntemi kullanmayı seçerseniz seçin ışıklandırma önemlidir. Yeterli ışık olmadığında enstantane hızı hareketi dondurmaya yetmeyecek kadar düşük olabilir; çok fazla ışık olduğunda ise sert bir görüntü ortaya çıkabilir. Matt'e göre, "Doğal ışık, bir konunun parlaklığını ve renklerini korumak için mükemmeldir. Harici ışık kaynakları kullanıldığında bunlar donuklaşabilir."

Matt, gün ışığı yeterli olmadığında harici ışık kaynakları kullanıyor. "Sabit ışıklar (LED'ler) ulaşılabilirdir, hafiftir ve konunuzun etrafında herhangi bir yere yerleştirilebilir. Bu sayede daha dinamik açılar elde edebilirsiniz," diyor.

Matt odak yığma ayarlarını çok değiştirmiyor ancak diyafram açıklığını konunun boyutuna, kaç yığın gerektiğine ve büyütmeye bağlı olarak ayarlıyor. "ISO değerim flaş kullanırken genellikle 320 civarında; enstantane hızım ise yaklaşık 1/160 saniye," diyor.

Canon'un odak basamaklama menüsü, birden fazla görüntüyü yakalama sırasında tahmin yürütme gerekliliğini ortadan kaldırırken Canon EOS R10 ve EOS R7'nin son teknoloji dahili derinlik bileştirme işlevi, çekim sonrası işleme ihtiyacını ortadan kaldırarak ve kompozisyon ile pozlama gibi daha yaratıcı kararlara odaklanmanıza olanak vererek süreci basitleştirir. Manuel odaklama, en yüksek düzeyde kontrole ihtiyacınız olduğunda bile ideal bir yaklaşımdır.

Matt, hangi yöntemi kullanırsanız kullanın, odak yığmanın sıradan bir görüntüyü muhteşem kıldığını düşünüyor. "Odak yığma sıradan olanı sıra dışı hale getirir," diyor. Canon'un kullanımı kolay odak yığma araçları, makrodan manzaralara kadar her türlü fotoğrafta, önden arkaya kadar son derece net görüntüler yakalamanızı sağlar.


Yazan: Lauren Scott ve Andrea Ball

İlgili Ürünler

İlgili Makaleler