MAKRO FOTOĞRAFÇILIK

Arıların olağanüstü makro fotoğraflarını çekme

Üç profesyonel böcek fotoğrafçısı, arıları yakından fotoğraflamak için bahçenize çekmenin ipuçlarını paylaşıyor.
Mor sümbül çiçeklerinden beslenen bir arının vahşi yaşam foto muhabiri Christian Ziegler tarafından Canon EOS-1D X Mark III ile yakından çekilmiş görüntüsü.

Arılar olağanüstü canlılardır. Hem sevimli hem de güzel olmanın yanı sıra gezegenimizin biyolojik çeşitliliği için büyük öneme sahiptirler. Arılar insan yaşamını ve vahşi yaşamı sürdürmek için bitkilerde ve tarım mahsullerinden polen taşır ancak ne yazık ki tehdit altındalar.

Vahşi yaşam foto muhabiri ve Canon Elçisi Christian Ziegler, "Son 20 yıldır, çok sayıda arı türü yok olma tehlikesiyle karşı karşıya," diyor. Ziegler, güzelliklerini ve önemlerini vurgulamak ve içinde bulundukları zor durumla ilgili farkındalık yaratmak amacıyla arıları fotoğraflamanın kendisi ve diğer fotoğrafçılar için son derece önemli olduğuna inanıyor.

Peki arıları nasıl fotoğraflayabilirsiniz? Bu kolay değil ancak doğru yardımla, yeni başlayanlar için bile mümkün. Christian ve makro vahşi yaşam fotoğrafçıları Matt Doogue ve Ingo Arndt, arıların çarpıcı yakın plan çekim fotoğraflarını çekmek için böcek dostu bir ortam yaratmaya yönelik ipuçlarını paylaşıyor.

1. Arı dostu bir bahçe oluşturun.

Alıç çiçeği üzerindeki bir arının vahşi yaşam foto muhabiri Christian Ziegler tarafından Canon EOS-1D X Mark III ile yakından çekilmiş görüntüsü.

Saksılar ve bordürler için yerli bitkileri seçin; bu bitkiler uzun vadede arıları çekme şansınızı artıracaktır. Vahşi yaşam fotoğrafçısı Ingo Arndt, "Yerli bitkiler doğru yerlerde yayılıp büyür ve yerli olmayan bitkilere göre daha güçlüdür," diyor. Canon EOS-1D X Mark III ve Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM lens ile 1/200 sn, f/22 ve ISO 1.250 değerlerinde çekilmiştir. © Christian Ziegler

Çubuklara ve ahşaba delikler açılarak oluşturulmuş bir arı otelinin vahşi yaşam foto muhabiri Christian Ziegler tarafından Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM lens ile çekilmiş görüntüsü.

Kovanlarda yaşamayan yalnız arıları çekmek için bir "arı oteli" kurabilirsiniz. Arı oteli, içinde arıların kendilerine yaptıkları yuvaları taklit eden delikler bulunan ahşap bir kutudur. © Christian Ziegler

Arıları fotoğraflamak için çok uzaklara gitmenize gerek yok. Bahçenizi mümkün olduğunca arı dostu hale getirirseniz size gelerek harika fotoğraflar çekmeniz için birçok fırsat sunarlar. Daha da iyisi, arıları bahçenize çekmek için attığınız adımlar yaşamlarını sürdürmelerine de yardımcı olacaktır.

Christian, "Arı dostu bir bahçe yaratmaya yönelik ipucum, bol miktarda polene ve öze sahip yerli bitkiler yetiştirmektir," diyor. "Lavanta ve ada çayı gibi bitkiler daha uzun bir süre boyunca çiçek açtıklarından arıları çeker. Çimlerinizi biçmeyin; uzamış çimlerden oluşan küçük bir alan bile arılar için harika bir habitat sağlar."

Matt, arıların yıllar boyu yerli çiçeklerle beslendiğini söylüyor. "Araştırmanızı yapın," diye devam ediyor. "Konunuzun ne yemeyi sevdiğini, nerede olmayı sevdiğini, hangi bitkiler üzerinde çiftleştiğini öğrenin."

"Arı otelleri harikadır," diye ekliyor. "Bunları mağazalardan satın alabilir veya ahşaplarda delikler açarak kendiniz yapabilirsiniz."

2. Mesafenizi koruyun.

Güvenliğinize dikkat etmeyi unutmayın. Sizi sokabileceklerinden, arılara saygı duymak ve doğal habitatlarında fotoğraf çekerken mesafenizi korumak önemlidir. Ingo, "Arılar çok yaklaştığınızda uçup gitse de arı kovanına yakın bir yerde fotoğraf çekmek tehlikeli olabilir," diyor.

Mesafenizi korumanızın en kolay yolu telefoto lens kullanmaktır. Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM gibi daha uzun odak uzaklığına sahip lensler ya da Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM veya Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM gibi telefoto menziline sahip zoom lensler, arıları çok yaklaşmadan çekmenizi sağlar.

Canon Camera Connect uygulaması da fotoğraf makinenizi uzaktan kontrol etmenizi sağladığından, kullanışlı bir araçtır.

Makro fotoğraflar çekmek için en iyi başlangıç kiti hakkında daha fazla bilgi edinmek için alıcı kılavuzumuzu okuyun.

3. Doğru zamanda çekim yapın.

Sarı bir çiçeğin üstünde duran, başı polenle kaplanmış bir arının makro fotoğrafçısı Matt Doogue tarafından Canon EOS 6D ile yakından çekilmiş bir görüntüsü.

Arılar sıcak havada daha hızlı hareket ettiğinden, onları sıcak havalarda fotoğraflamaya çalışırsanız istediğiniz görüntüyü elde etme şansınız daha düşük olur. Canon EOS 6D (Canon EOS 6D Mark II'nin eski modeli) ve MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo lens ile 1/125 sn, f/9 ve ISO 160 değerlerinde çekilmiştir. © Matt Doogue

Alçaktaki güneşin güzel, sıcak bir ışık ve uzun gölgeler yarattığı, gün doğumundan hemen sonraki ve gün batımından hemen önceki altın saat, arıları fotoğraflamak için idealdir. Altın saat aynı zamanda arıların daha yavaş ve sakin olduğu ve dolayısıyla fotoğraflarını çekmenin daha kolay olduğu bir zamandır. Ingo, "Arılar en çok hava sıcakken aktiftir," diyor. "Gün ortasında, çok sert ışık ve kontrast sorunuyla da karşılaşırsınız. Bu da normalde fotoğrafçılıkta istenen bir durum değildir. Benim tercih ettiğim zamanlar gün doğumundan bir saat sonra ve gün batımından bir saat önce."

Daha da erken çıkarsanız arılar uykuda olabilir. "Bazı arılar bitkilerin üstünde uyur," diyor Matt. "Uçlara tutunurlar ve hareket etmezler; bu, pratik yapmak ve odak yığma özelliğini kullanmak için idealdir [aşağıya bakın]. Örneğin, yaban arıları genellikle sabahın erken saatlerinde kanaryaotlarının üzerinde görülür. Sadece ısınırlar ve çok fazla hareket etmezler; yani bu makro denemesi yapmak için ideal bir zamandır."

4. Renkleri ve dokuları arayın.

Kırmızı bir çiçeğin erkeklik organı etrafında kıvrılmış bir arının, makro fotoğrafçısı Matt Doogue tarafından Canon EOS 6D ile yakından çekilmiş bir görüntüsü.

Matt, "Daha geniş açılı çekimler yaparken, fotoğrafa bakan kişinin, bir orman veya çiçek tarhı gibi fotoğrafın çekildiği yere ilişkin bir izlenim edinmesi için ortamın küçük bir kısmını da fotoğrafa dahil etmeye çalışın," diyor. Canon EOS 6D ve Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo lens ile 1/160 sn, f/9 ve ISO 320 değerlerinde çekilmiştir. © Matt Doogue

Başını bir bal peteğine daldırmış bir bal arısının makro fotoğrafçısı Matt Doogue tarafından Canon EOS 6D ile yakından çekilmiş bir görüntüsü.

Bal peteğinin şekli ve dokusu, bal arılarını iş başında fotoğraflamak için ilgi çekici bir fon oluşturur. Canon EOS 6D ve Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo lens ile 1/40 sn, f/10 ve ISO 320 değerlerinde çekilmiştir. © Matt Doogue

Tüm fotoğrafçılık türlerinde olduğu gibi, görüntülerinizin öne çıkmasını sağlayan öğeleri aramanız ve dikkate almanız gerekir. Bitki dokuları ve böcek gözlerinin geometrik şekilleri mükemmel öğelerdir. Matt size kırmızı, mor ve mavi gibi canlı renkleri aramanızı öneriyor. Hangi arı dostu bitkileri yetiştireceğinize karar verirken çiçeğin rengini düşünün. Böcekleri hareket halindeyken daha kolay çekmek için bahçenizde veya balkonunuzda renkli bir fon kullanmayı da düşünebilirsiniz.

Christian ise ilgi çekici desenler, dokular ve ışık arıyor. "Ama beni böceklerin davranışları yönlendiriyor," diye ekliyor.

"Davranışları yakalamak harikadır," diyerek katılıyor Matt. "Fotoğrafı fotoğraf yapan budur. Bir karıncanın portresini çekerseniz güzel bir sonuç elde edersiniz. Fakat onu başka bir ölü karıncayı taşırken veya yuvasına yiyecek götürürken yakalamanız fotoğrafı tamamen değiştirir. Ona bakışımızı değiştirir ve ilgimizi çeken daha çok budur."

5. Arıları uçarken yakalayın.

Sarı bir orkide çiçeğine doğru uçan bir orkide arısının vahşi yaşam foto muhabiri Christian Ziegler tarafından Canon EF 16-35mm f/2.8L USM lens ile yakından çekilmiş görüntüsü.

Görüntü sabitleme özelliğine sahip lensler, bir arıyı takip ederek elde çekim yaparken çekimlerinizi sabit tutmanıza yardımcı olur. Canon EOS 5D (Canon EOS 5D Mark IV'ün eski modeli) ve Canon EF 16-35mm f/2.8L USM lens (Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM lensin eski modeli) ile 1/80 sn, f/16 ve ISO 400 değerlerinde çekilmiştir. © Christian Ziegler

En etkileyici arı görüntülerinden bazılarında arıları uçarken görürüz ancak çok hızlı hareket ettikleri için bu fotoğrafları çekmek zor olabilir. "Hareketi dondurmak için hızlı davranmanız ve çok yüksek enstantane hızları kullanmanız gerekir," diye açıklıyor Ingo.

Hem Ingo hem de Matt, odağınızı bir çiçek gibi, bir arının geçebileceği bir alana kilitlemenizi öneriyor. "Manuel odaktaki (MF) bir alana ön odaklama yapın ve bekleyin," diyor Matt.

Christian, uçan arıları flaşsız yakalamak için Enstantane Önceliği (Tv) modunu kullanmayı ve hızı en az 1/500 saniye olarak ayarlamayı öneriyor. Ayrıca Manuel (M) modda çekim yaparken yüksek bir enstantane hızı ayarlamanızı ve ardından ISO'yu pozlamayı dengeleyecek şekilde ayarlamanızı öneriyor. "Flaş kullanmadığınızda çözüm ISO'dur," diyor. "Flaş olmadan ISO 8.000'e kadar çıkabilirsiniz. ISO 25.600 bile kullandım ve çok iyi sonuç veriyor."

6. Manuel odakla denemeler yapın.

Sarı bir arka plana karşı uçan bir arının vahşi yaşam foto muhabiri Christian Ziegler tarafından yakından çekilmiş görüntüsü.

Ingo, görsel açıdan ilgi uyandırmak için denemeler yapmayı öneriyor. "Özellikle öğrenme aşamasındaysanız denemeler yapın, güzel sonuçlar elde edebilirsiniz", diyor. "Her şeyi dondurmak yerine uzun pozlamayı veya uçan bir böceği daha uzun aralıklı bir enstantane hızıyla takip etmeyi deneyebilirsiniz." Canon EOS R3 ve Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo lens ile 1/200 sn, f/16 ve ISO 1.000 değerlerinde çekilmiştir. © Christian Ziegler

Arı kovanının bal peteklerinden oluşan duvarları arasındaki düzinelerce arının makro fotoğrafçısı Ingo Arndt tarafından Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM lens ile yakından çekilmiş görüntüsü.

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, 1:1 değerinde gerçek büyütme oranına sahiptir, yani fotoğrafladığınız nesnenin fotoğraf makinesi sensöründeki boyutu gerçek boyutuyla aynı olur. RF eşdeğeri olan RF 100mm F2.8L MACRO IS USM lens, 1,4x büyütme oranına kadar çıkabilir. Canon EOS 5DS R (Canon EOS 5D Mark IV'ün eski modeli) ve Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM lens ile 1/200 sn, f/16 ve ISO 250 değerlerinde çekilmiştir. © Ingo Arndt

Matt, Christian ve Ingo, manuel odaklamayla denemeler yapmanızı öneriyor. Bir böceğin hareketlerine daha hızlı tepki verebilmek için belirlenmiş bir manuel odak kullanmayı öneren Ingo, "Odağın böceğin tam olarak neresinde olacağına karar vermek daha iyidir," diyor. "Çoğu zaman çok hızlı olmanız gerekir," diye devam ediyor. "Odağı önceden ayarlıyorum, doğru mesafeyi buluyorum, ardından arılara doğru giderek odağı elde etmek için başımı ileri ve geri hareket ettiriyorum. Odağı lens üzerinden ayarlamak yerine her zaman kendim hareket ediyorum veya fotoğraf makinesini hareket ettiriyorum. Bu çok daha hızlı oluyor."

Odağınızı kontrol etmenize yardımcı olması için odak düzlemini vurgulayan odak artırmayı kullanabilirsiniz. Canlı Kontrol özelliğini kullanarak bir kareyi yakınlaştırabilir ve kompozisyon oluştururken odağı kontrol edebilirsiniz. "Konunuzun odakta olduğundan emin olmak için çok iyi bir seçenek," diyor Matt. "Özellikle manuel odakta çekim yaparken her zaman iki kez kontrol edin."

Canon Camera Connect uygulaması, akıllı telefonunuzdan lens üzerindeki manuel odağı ayarlamanıza olanak verir.

7. Aydınlatma için flaş ışığını dağıtın.

Ahşap bir masada duran ve suda yansıması görünen bir arının, vahşi yaşam foto muhabiri Christian Ziegler tarafından Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM lens ile yakından çekilmiş görüntüsü.

Ingo, böceklerin gözlerindeki yansımalar için softbox ile dağıtılan geleneksel Speedlite'lar kullanmayı öneriyor. "Bir halka flaş kullanabilirsiniz ancak böceklerin gözlerindeki halka yansıması görüntünün doğallığını bozar," diyor. "Güneşin yansıması yalnızca küçük bir nokta oluşturur." Christian bu taktiği kendi fotoğraflarında da kullanıyor. Canon EOS R3 ve Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM lens ile 1/320 sn, f/14 ve ISO 320 değerlerinde çekilmiştir. © Christian Ziegler

Yüksek büyütme oranıyla, bir böceğin gözünü bütünüyle odakta olacak şekilde yakalamak için yeterince geniş bir alan derinliği elde etmek zordur. En iyi çözüm, flaş gibi yapay bir ışık kaynağı kullanmaktır. Bu, geniş alan derinliği için dar bir diyafram açıklığı, bulanıklığı önlemek için yeterli enstantane hızı ve en net görüntü için düşük ISO kullanırken yeterli pozlama yapmanıza olanak verir.

Flaş, fotoğraflarınızın renkleri ve etkisi üzerinde de rol oynar. Ingo, "Böceklerin gözlerini göstermek için doğal ışık yerine yapay ışık kullanmak çok daha iyi," diyor. "Bazen parlak veya gökkuşağı renklerinde olabiliyorlar. Flaş kullandığınızda, daha fazla renk girişi sağlarsınız."

Ingo ayrıca güneşten gelen ışığı taklit etmek için flaşın yukarıda tutulmasını öneriyor. "Yatay modda çekim yapıyorsanız flaşı fotoğraf makinesinin üzerinde bırakın. Dikey modda, flaşı elinizde, yukarıda tutun," diyor.

Flaşı yan tarafa da koyabilirsiniz. Bu, yaratıcı bir görünüm için konuların üzerine yanal gölgeler düşmesini sağlar. Matt, hangi düzende çalışıyorsanız çalışın, flaş ışığını dağıtmanızı öneriyor. "Bunu yapmazsanız ışık sert olur," diyor. "Işık güzel bir etki yaratmalıdır. Işığı dağıtmak, ışık ve gölge arasındaki sert geçişleri ortadan kaldırır."

Çoğu Canon Speedlite flaşın yanında, ışığı yumuşatmak için difüzörler bulunur ancak flaşınızın önüne beyaz bir kağıt yerleştirerek kendi difüzörünüzü oluşturabilirsiniz.

8. Odak yığma özelliğini deneyin.

Pembe bir çiçek üzerinde duran ve doğrudan fotoğraf makinesine bakan bir arının sığ alan derinliği ile yakından çekilmiş görüntüsü. Makro fotoğrafçısı Matt Doogue tarafından çekilmiştir.

Alan derinliği, bir görüntünün ne kadarının net odakta olduğunu ve ne kadarının bulanık olduğunu kontrol etmenize olanak tanır ve özellikle makro çekimlerinde fotoğrafçılar için en önemli yaratıcı araçlardan biridir. Canon EOS 6D ve Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo lens ile 1/180 sn, f/4 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Matt Doogue

Odak yığma özelliğini kullanarak da alan derinliğini yönetebilirsiniz ancak bu yalnızca uyuyan arılar gibi sabit konularda işe yarar.

"Diyafram açıklığınızı artırıp görüntülerinizi yığarak ışık yetersizliğiyle başa çıkabilirsiniz," diye açıklıyor Matt. Odak yığma, fotoğraf makinenizin bir dizi görüntü çekerek odak noktasını her biri için hareket ettirmesidir. Bu sayede, odaklanan bölümleri katmanlayabilirsiniz. Bu, yüksek bir enstantane hızının yanı sıra geniş bir diyafram açıklığı kullanmanıza da olanak tanır ve flaş veya yüksek ISO'ya gerek kalmadan geniş odak düzlemine sahip olursunuz.

Canon EOS R10, EOS R8 ve EOS R7 odak yığma ve derinlik birleştirme özelliklerine sahiptir. Bu, odak yığma uygulanmış görüntüleri bir arada katmanlayarak nihai görüntünün tamamen fotoğraf makinesinde oluşturulmasını sağlar.

Bal peteği üstündeki bir arının makro fotoğrafçısı Matt Doogue tarafından Canon EOS 6D ile yakından çekilmiş bir görüntüsü.

Etkileyici makro fotoğraflar çekmek yıllar boyu alıştırma, beceri ve kararlılık gerektirir. Örneğin Matt, sahada on yıldan fazla deneyime sahip ve şimdi kendi platformunu çevre ile ilgili konulardaki farkındalığı ve desteği artırmak için kullanıyor. Canon EOS 6D ve Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo lens ile 1/40 sn, f/11 ve ISO 320 değerlerinde çekilmiştir. © Matt Doogue

Hemen bu makaledeki görüntüler kadar etkileyici fotoğraflar elde etmezseniz kendinizi üzmeyin. Unutmayın: Her fotoğrafçılık türünde ustalaşmak zaman alır. Önemli olan yaratıcı olmak, becerilerinizi geliştirmek ve sizi mutlu eden fotoğraflar çekmektir.

Matt, "Özellikle sosyal medyada, fotoğraflarınızı başkalarının harika çekimleriyle karşılaştırmamak zor," diyor. "Ancak vazgeçmez ve pratik yapıp kendinizi zorlamaya devam ederseniz harika fotoğraflar çekeceksiniz."



Yazan: Peter Wolinski

İlgili Ürünler

İlgili makaleler