VAHŞİ YAŞAM FOTOĞRAFÇILIĞI

Karanlık çöktüğünde: Gece vahşi yaşam fotoğrafları çekimi

Karanlık çöktükten sonra vahşi yaşamın göz alıcı fotoğraflarını çekmek için çok uzağa gitmenize gerek yok. 2014 yılının Genç Vahşi Yaşam Fotoğrafçısı Marc Albiac'ın bu ipuçları sayesinde olduğunuz yerde düşük ışıkta etkileyici fotoğraflar çekmeyi öğrenin.
Alacakaranlıkta koyu mavi gökyüzünün önünde, biri diğerine karşı şahlanan iki boynuzlu keçinin silüeti.

Gece vahşi yaşamı fotoğraflamak, hayvanların çoğunlukla güneş gökyüzündeyken görülmeyen gizli yaşamlarını yakalamak için harika bir fırsattır. Böylece Amazon yağmur ormanına veya Serengeti'ye gitmenize gerek kalmaz. Hatta daha yerel bir yaklaşım benimsemek inanılmaz görüntüler elde etmenizi ve bu alanın zamanı, kiti ve sabrı olan herkese açılmasını sağlar.

Burada Canon Elçisi ve 2014 yılında Yılın Genç Vahşi Yaşam Fotoğrafçısı ödülü kazananı Marc Albiac, kapınızın önünde düşük ışıkta vahşi yaşam çekimine yönelik en iyi ipuçlarını paylaşıyor.

1. Yaşadığınız bölgede çekim yapmak, yeterli çabayı gösterdiğinizde harika görüntüler elde etmenizi sağlayabilir.

Gece kayalık mağara alanına bakan bir tilki.

Vahşi yaşamı fotoğraflamak zor olabilir, bu nedenle bazı fotoğrafçılar hayvanları çekmek için belirli kokuları kullanır. Vahşi yaşam uzmanı Marc Albiac izlemeyi ve beklemeyi tercih ediyor ancak bu yaklaşımı denemek isteyenlere bir tavsiyesi var. "Örneğin, tilkiler veya diğer memeliler için balık yağı gibi bir şey kullanabilirsiniz" diyor. Canon EOS-1D X Mark III ve Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM lens ile 15 mm, 1/30 sn., f/7,1 ve ISO 1.600 değerlerinde çekilmiştir. © Marc Albiac

Marc, yaşadığınız bölgede çekim yapmanın kendinizi tamamen kaptırmak için bir fırsat olarak görülmesi gerektiğine inanıyor. Bu alandaki en iyi işlerin genellikle tek bir bölgede aylar boyunca çalışan profesyonellerden geldiği bir sır değil, bu yüzden yaşadığınız bölgeye bu gözle bakın. Süreci ciddiye aldığınızda sonuç elde edersiniz.

Marc için önemli olan, bölgenizden en iyi şekilde yararlanmaktır. "Afrika'da filleri çekmek için bir hafta geçirmenizle kıyaslandığında muhtemelen bu hayvanlarla daha çok zaman geçirip daha fazla farkındalığa sahip olacaksınız."

Marc, bu mücadeleye hevesli kişilerin yaşadıkları bölgedeki vahşi yaşamda neler olduğunu, belirli türlerin nerelerde bulunduğunu ve şehirdeki ya da ormanlık alandaki rotalarının nasıl olacağını öğrenebileceğini açıklıyor. "Çekeceğiniz hayvanları araştırmak, kitin özellikleri kadar önemlidir" diyor.

Marc, genç yaşlarında memeli hayvanlara olan ilgisinin onu gece fotoğrafçılığına yönlendirdiğini söylüyor. "Yedi yaşında vahşi yaşam fotoğrafları çekmeye başladım. Gece vahşi yaşam fotoğrafları çekmeye başladığımda ise 14 veya 15 yaşındaydım. Memeli hayvanlar çok ilgimi çekiyordu. Onları geceleri yakalamanız gerekiyor çünkü saklandıkları yerlerden o zaman çıkıyorlar!"

2. Konum ve doğru aydınlatma kilit faktörlerdir.

Yüzü karanlık suya yansımış, bir göletin üzerindeki kütükte duran bir porsuk.

Marc'ın sahadaki yıllarında öğrendiği en önemli şey hayvanların her yerde olabileceğidir. "Özellikle hayvanların yiyecek bir şeyler aradıkları şehirlerde, geceleri her zaman vahşi yaşama dair bir şeyler görebilirsiniz" diyor. Canon EOS 5D Mark III ( Canon EOS 5D Mark IV'ün eski modeli) ve Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM lens ile 28 mm, 1/160 sn, f/4 ve ISO 1.600 değerlerinde çekilmiştir. © Marc Albiac

Alacakaranlıkta bir şehir siluetinin önünde, üzerinde insanların oturduğu bir bankın yanında koşan vahşi bir yaban domuzu silüeti.

Gece fotoğrafçılığında başarılı olmak için fotoğraf makinenizin işleyişini iyi bir şekilde anlamanız gerekir. Marc, "Işık azalırken ayarlarınızı, özellikle de ISO ve diyafram açıklığınızı nerede bulacağınızı bilmek her zamankinden daha önemli" diyor. Canon EOS R5 ve Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM lens ile 168 mm, 1/25 sn, f/2,8 ve ISO 6.400 değerlerinde çekilmiştir. © Marc Albiac

Marc, fikir edinmek ve konseptler oluşturmak için genellikle diğer ünlü fotoğrafçıların işlerine bakıyor. "Yarışmalar ve ödüllerden ilham alıyorum, ilgili tüm sanatçıların profillerine inceliyorum" diyor. "Özellikle Londra, İngiltere'deki Yılın Vahşi Yaşam Fotoğrafçısını."

Bir sonraki adım doğru konumu bulmaktır. Seçtiğiniz hayvanın bulunabileceği noktaları ararken yerel bilgilerinizi kullanın ve oraya tekrar tekrar gidin. Marc, "Her gün gidin çünkü ilk gittiğinizde orada hayvanların olduğuna dair bir işaret görmeyebilirsiniz" diyor. "Ancak genellikle arka arkaya üç gün giderseniz bir şey fark edebilirsiniz."

Konumunuzu bulduktan sonra aydınlatmayı düşünmeniz gerekir. Marc "Yalnızca hayvanı aydınlatmak istiyorsanız yaklaşık 1/100 enstantane hızlarında çekim yapacaksınız" diyor. "Ancak doğanın da bir kısmını çekmek istiyorsanız fotoğraf makinesini uzun pozlamaya ayarlamanız gerekir."

Daha uzun enstantane hızlarıyla denemeler yapmak sadece pratik bir seçim olmak zorunda değildir. Trafiğin olduğu bir şehirdeyseniz veya elinizde yalnızca bir el feneri varsa bu, ışık izleri denemeleri yapmak için harika bir fırsat olabilir.

Marc, "Doğal ışık veya sürekli yanan bir el feneri kullanıyorsanız daha uzun enstantane hızları kullanmanız ve kaliteyi korurken kullanabileceğiniz en geniş diyafram açıklığında çalışmanız gerekir" diyor. "Yapay ışık kullanıyorsanız fotoğraf makinesini 1/100 olarak ayarlayabilirsiniz. Flaşla senkronize çalışması için en azından 1/250'den düşük olması gerekir."

Canon RF 50mm F1.8 STM gibi bir lens, bu tür çekimler için ideal olan geniş bir diyafram açıklığına sahiptir.

Marc'ın kullanmayı sevdiği bir kit parçası, özellikle makro çalışmalar söz konusu olduğunda difüzördür. "Kurbağalar, kara kurbağaları veya semenderleri çekerken derileri ortamdan dolayı ıslak olabiliyor" diyor. "Bu, doğal olmayan bir yansıma oluşturabilir ve ışığı yumuşatmak için bir difüzör taşımak iyi bir yöntemdir."

"Difüzörler ne kadar büyük olursa o kadar iyi olur ancak bu makro fotoğrafçılık olduğundan ve bahsettiğimiz hayvanlar küçük olduğundan, çok büyük bir difüzöre ihtiyacınız yoktur".

Difüzörünüz yoksa doğaçlama yapabilir ve difüzör görevi görecek başka bir nesne kullanabilir ya da evdeyken kağıttan yapabilirsiniz. Marc "Ben bir yıl önce internetten satın aldım ancak difüzörüm yokken yazın güneş ışığından kaçınmak için arabanın ön camına koyulan güneşliği kullanırdım. Önemli olan, flaş ışığını daha yumuşak hale getirmeniz, yani ışığı genişleten bir şeye ihtiyacınız var" diyor.

3. Daha küçük hayvanların fotoğrafını çekerek başlayın.

Arka planda büyük bir şöminenin yer aldığı, terk edilmiş bir evde ahşap kapı boşluğundan uçan bir yarasa.

Özellikle şehirlerde, geceleri vahşi yaşamda beklenmedik ve pek mümkün olmayan anlar yaşanabilir; hazırlıklı olun. Marc "Fotoğraf makineniz her zaman yanınızda olsun!" tavsiyesinde bulunuyor. Canon EOS-1D X Mark III ve Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM lens ile 15 mm, 1/5 sn., f/9 ve ISO 800 değerlerinde çekilmiştir. © Marc Albiac

Marc, daha küçük hayvanların fotoğrafını çekmenin daha büyük memelileri çekmekten daha kolay olduğunu söylüyor. "Bence bu vahşi yaşam fotoğrafçılığına kolay bir giriş çünkü bunun için yalnızca makro lens, fotoğraf makinesi ve bir flaşa ihtiyacınız var" diyor.

Bu sade kurulum, hem acemi vahşi yaşam fotoğrafçıları hem de hayvanlar açısından faydalıdır. Bu tür çalışmalar için Marc, basit bir flaş ve Canon EOS R6, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM ve Yuva Adaptörü EF-EOS R kullanıyor.

"Makro fotoğrafçılığı çekimlerinde kiti minimumda tutuyorum" diyor. "Hayvanların alanında mümkün olduğunca az zaman harcamak istiyorum. Bu, hem onlar için hem de doğal bir görüntü yakalamak için daha iyi."

Marc, yaratıcılıklarının sınırlarını gerçekten zorlamak isteyenler için geniş açılı lensle daha küçük hayvanların fotoğraflarını çekmeyi öneriyor. Düşük ışık koşullarında geniş diyafram açıklığı kullandığından Canon EF 16-35mm F2.8 III USM tercih ediyor ancak siz Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM'yi de deneyebilirsiniz. Hafif yapısı, f/1,8 geniş diyaframı ve 1:2'ye kadar makro büyütme özelliğiyle yakın çekim fotoğrafçılığı için mükemmel bir araç.

Marc, "Sahnede görünen her şeyi göz önünde bulundurmanız gerekiyor" diye açıklıyor. "Bu biraz zor ama doğayı göstermek için güzel bir yaklaşım olduğunu düşünüyorum."

Geniş açılı bir yaklaşım için daha fazla ışık gerekiyor. Marc, "Makro tarzda yaptığınız gibi yalnızca kurbağayı aydınlatırsanız sahnenin geri kalanı karanlık olacaktır" diyor. "Örneğin ağaçların da olduğu daha büyük bir alanı aydınlatmanız veya daha doğal bir ışık almak için uzun pozlama yapmanız gerekir."

Daha küçük, daha idare edilebilir hayvanlarla başa çıkmaya alıştıktan sonra, geceleri gizlice dolaşan daha büyük hayvanları çekmenin zamanı gelmiş olabilir. Marc, "Bilmeniz gereken ilk şey konumdur. Hayvan nerede görünecek? Bu hareketi yakalamak için sahneyi nasıl aydınlatabilirsiniz? Sizce hayvan ne yapacak?" diye soruyor. Hayvanın bu alanda nasıl gezineceğine dair bir fikir edindikten sonra tek yapmanız gereken hazır olmak, doğru kiti almak ve ayarlarınızı düzenlemek.

4. Doğru fotoğraf makinesini ve ayarları seçin.

Sağ tarafta, uzakta görünen boynuzlu hayvanla kayalık bir manzaranın silüeti.

Bir yere erken gitmek, çekiminize hazırlanmak için zaman kazanmanızı sağlar ancak ışık değiştikçe ayarları da değiştirmeye hazır olun. Marc, "17.00'da bir doğa yürüyüşü yapmaya başladıysanız güneş batarken pozlama ayarlarınızı sürekli değiştireceksiniz" diyor. "Kendinize ve fotoğraf makinenize karşı sabırlı olun!" Canon EF 70-200mm f/4L USM lens ve Yuva Adaptörü EF-EOS R bulunan Canon EOS R6 ile 200 mm, 1/3.200 sn, f/4 ve ISO 800 değerlerinde çekilmiştir. © Marc Albiac

Marc için doğru fotoğraf makinesini seçmek çok önemlidir ve Canon EOS R6 çok yönlü, düşük ışık koşullarına uygun bir seçenek olarak mükemmel bir çalışma arkadaşıdır. EOS R6, çığır açan Göz Algılamalı Otomatik Odaklama (AF) özelliği sayesinde konuları yeni hassasiyet seviyeleriyle tanıyıp takip edebilir. Yani, konunuz uçan kuş gibi hareket eden bir hayvan olsa bile net bir görüntü elde edebilirsiniz. Dahili Görüntü Sabitleyicisi (IBIS), aynı zamanda tripod ihtiyacını da büyük ölçüde ortadan kaldırarak Marc'ın çevik ve basit bir kurulum elde etmesini sağlıyor.

"EOS R6'daki IBIS, düşük enstantane hızlarında düşük ışıkta çekim yapmanıza olanak tanıdığından bu fotoğraf makinesini geceleri vahşi yaşam çekimleri için ideal hale getiriyor" diyor. "Örneğin, bir çekim için doğa yürüyüşüne çıktığınızda, nefes alıp vermenizin fotoğraf makinesini tutuşunuzu nasıl etkilediğini görebilirsiniz. Sabit değilseniz ve çok düşük enstantane hızıyla karanlıkta çekim yapıyorsanız IBIS'in vazgeçilmez olduğunu fark edersiniz."

Sabitlemenin yanı sıra yüksek ISO değerlerinde bile net görüntüler elde edebilme özelliği, EOS R6'yı Marc için en iyi fotoğraf makinesi tercihi yapıyor. "İnanılmaz. 6.400'den düşük ISO kullanmıyorum ve her zaman mükemmel sonuçlar alıyorum! Gerekirse 8.000'e bile artırabilirim" diyor.

Peki vahşi yaşam fotoğrafçılığı için en iyi lensler hangileridir? Düşük ışıkta iyi performans gösteren Canon RF 50mm F1.2L USM gibi lensler, doğa çekimleri yapmak için Canon EOS R6 ile iyi bir uyum sağlar.

Düşük ışıkta vahşi yaşam fotoğrafçılığı, daha önce görülmeyen hayvan davranışları dünyasının kapılarını açarak cesur ve heyecan verici görüntüler oluşturabilir. Yerel bölgenizde neleri çekebileceğinizi görmek için Marc'ın ipuçlarını kullanın.



Yazan: Jack Fittes

İlgili Ürünler

İlgili makaleler